تظاهرات چند هزار نفری در «ایروان» علیه پاشینیان

هزاران نفر از شهروندان «ایروان» پایتخت ارمنستان با تجمع در مرکز این شهر، خواهان استعفای نخست وزیر این کشور شدند.

به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، در این تظاهرات چند هزار نفری که بعدازظهر شنبه به وقت محلی در مرکز این شهر برگزار شد، مردم خواستار استعفای «نیکل پاشینیان» نخست وزیر این کشور شده‌اند. پیش بینی می‌شود «وازگن مانوکیان» نخست وزیر سابق  در تظاهرات امروز سخنرانی کند.

حاضران در این تجمع مردمی به آنچه شرایط نامطلوب توافق صلح قره‌باغ کوهستانی می‌خوانند، معترض هستند. احزاب مخالف ارمنستان پس از توافق این کشور با باکو ائتلافی تشکیل داده و خواستار کناره‌گیری پاشینیان شدند. آنها مانوکیان را انتخاب کردند تا موقتاً وظایف نخست‌وزیر را برعهده بگیرد و انتخابات زودهنگامی برگزار کند.

این دو کشور در دهم نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) با توافقی که با پادرمیانی روسیه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونین خاتمه دادند. بر اساس بخشی از این توافق ده‌بندی که باعت بروز اعتراضاتی در داخل ارمنستان و تشدید درخواست‌ها برای استعفای «نیکل پاشینیان» از نخست‌وزیری شده است، قرار شد نیروهای صلح‌بان روسیه در منطقه مستقر شوند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز جمعه در بیانیه‌ای از ۲۷۸۳ کشته و بیش از ۱۰۰ مفقودالاثر از میان نیروهای نظامی این کشور در جریان جنگ ۴۵ روزه قره‌باغ خبر داد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که از میان این کشته شدگان، شناسایی ۱۰۳ تن از آن‌ها با استفاده از تجزیه و تحلیل DNA در حال انجام است.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان  همچنین دهم نوامبر (۲۰ آبان) را به مناسبت امضای توافق باکو، مسکو و ایروان برای توقف جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی، «روز پیروزی» نامگذاری کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.