بنن: ترامپ از زوال عقل رنج می‌برد

پایگاه خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر گزارش داد، «آیسا روزن» تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی در آمریکا در کتاب خاطراتش نوشته است که «استیو بَنِن» مشاور پیشین مسائل راهبردی کاخ سفید و مدیر اجرایی کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶، معتقد بود "ترامپ از مراحل اولیه زوال عقل رنج می‌برد و برکناری او از طریق متمم ۲۵ قانون اساسی یک احتمال جدی بود".

روزن درباره قصد بنن از برکناری ترامپ می‌نویسد، بنن این توهم را در سر داشت که می‌تواند جانشین او شود و حتی با «رابرت مرسر» یکی از حامیان مالی بزرگ حزب جمهوری‌خواه دیدار و تلاش کرده بود وی را با خود همراه کند.

با این حال، بنن در واکنش به مطالب درج شده در این کتاب، آن را «خیال‌پردازی محض» توصیف کرد و گفت: «اگر می‌خواهید بفهمید چه کسی از متمم ۲۵ حرف می‌زد بروید با "فرد ناشناس" صحبت کنید و درباره «جان کلی»، رئیس کارکنان کاخ سفید بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ حرف بزنید و با «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و دیگر اعضای کابینه دولت صحبت کنید.

بحث استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای برکناری ترامپ زمانی حالت جدی به خود گرفت که پس از شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری، هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند.

۱۷ دی ماه (ششم ژانویه) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

چند روز پس از این واقعه تکان دهنده، اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به قطعنامه برکناری ترامپ از طریق فعال‌سازی متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده آمریکا رأی مثبت دادند.

با این حال «مایک پنس» معاون وقت ترامپ در نامه‌ای به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اجرای این متمم را رد کرد و گفت: «من اعتقاد ندارم که چنین اقدامی به نفع ملت ما و قانون اساسی باشد».

طبق بند چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، پنس این اختیار را داشت که در صورت ناتوانی رئیس‌جمهور برای انجام وظایفش، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند و خود بلافاصله وظایف او را به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری آمریکا برعهده بگیرد.

ترامپ، سال ۲۰۱۷ و تنها چند ماه پس از ورودش به کاخ سفید گفت از دست استیو بنن خسته شده و او را اخراج کرد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که بنن و «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ تنش‌های فراوانی داشتند.

مدتی بعد، بنن پس از فریب مردم برای حمایت مالی از ساخت دیوار مرزی مکزیک محکومیت دریافت کرد، اما در نهایت توسط ترامپ مورد عفو قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.