آخرین آمار شهرهای قرمز، نارنجی و زرد در کشور

علیرضا رئیسی در حاشیه پنجاه و هشتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: تقریبا  یک سال از پیدایش ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و دو یا سه روز هم از سالگرد ورود این مهمان ناخوانده به کشور گذشته و همچنان این مهمان ناخوانده قصد از بین رفتن ندارد و خبرهایی می‌رسد که این ویروس دچار جهش‌هایی هم در دنیا شده است که یکی از نگرانی‌هایی است که به آن پرداخته شد.

وی با اشاره به بررسی وضعیت کرونا در دنیا در جلسه امروز ستاد، اظهار کرد: در مورد کشورهای همسایه غربی ما از جمله کشور عراق لازم است کاملا مراقب باشیم شواهدی از گردش ویروس در کشور عراق وجود دارد و میزان بیماری در این کشور یک سیر بسیار شتابان به خود گرفته است. به همین دلیل در مورد استان‌های غربی کشور توصیه شد که حتما باید بیشتر مراقب باشند بویژه در مورد مرزهای غربی باید اقدامات سختگیرانه برای عبور و مرور صورت گیرد.

رییسی گفت: استان خوزستان یکی از استانهایی است که بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد. گردش ویروس انگلیسی در استان خوزستان مشاهده شده است و چندین مورد از بیماران بستری بویژه در اهواز و جنوب اهواز گزارش شدند و این می‌تواند یک زنگ خطر و هشدار باشد.

وی افزود: الان میزان رشد و سرعت انتشار ویروس در استان خوزستان نسبت به همه کشور بالا است و شیب تندی دارد و باید دقت کرد شیوه‌نامه‌های بهداشتی به شدت رعایت شود. استان‌های دیگر و استان‌های شمالی مانند مازندران خوشبختانه سیر نزولی بیماری را طی می‌کند و امیدواریم با رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌ها بتوانیم شیوع بیماری را در این استان‌ها مهار کنیم و این سیر نزولی ادامه دار باشد.

رئیسی تاکید کرد: همچنان در سر جمع میزان بستری ها در سطح کشور طی هفته‌های گذشته افزایش ملایم داشته البته باید دقت کنیم زیرا در برخی استان‌ها مثل استان های شمالی که بیشترین میزان بستری را داشتیم اکنون در حال کاهش است؛ ولی در برخی استان‌ها بویژه استان آذربایجان غربی، خوزستان و چهارمحال و بختیاری شاهد افزایش بیماری هستیم که لازم است مراقبت بسیار دقیقی انجام دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار اکنون  ۱۱ شهر قرمز داریم که همگی در استان خوزستان هستند، ۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ شهر زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم و به تعداد شهرهای نارنجی اضافه شده است.

وی افزود: گرچه ۱۱ شهر قرمز هفته گذشته همچنان قرمز هستند. شهرهای قرمز شامل شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، رامهرمز، دزفول، دشت آزادگان، شوشتر، کارون، هویزه ، شادگان قرمز هستند و نیاز به رعایت جدی پروتکل‌ها است.

وی با تاکید بر لزوم مراقبت از سالمندان و اطفال، تاکید کرد: قدرت سرایت ویروس انگلیسی بالا است و باید رعایت‌های قبلی را با دقت و کیفیت بهتری انجام دهیم. این دو گروه آسیب پذیر هستند و افراد بالای ۶۵ سال بهتر است تا حد امکان از منزل خارج نشده و در جمع حاضر نشوند، رعایت فاصله گذاری و زدن ماسک ضروری است. اگر جوانان می‌خواهند از پدربزرگ و مادربزرگ دیدار کنند این زمان بسیار کوتاه باشد و سعی کنند این دیدار مجازی باشد و در صورت نیاز به دیدار حضوری در مدت زمان کوتاه با ماسک و تهویه مناسب حاضر شوند.

رییسی تاکید کرد: نباید ساده انگاری کنیم، تجربه ثابت کرده کاهش رعایت پروتکل‌ها که اکنون هم بیش از ۱۴ درصد افت رعایت پروتکل داریم ، میزان بیماری افزایش می‌یابد. مرزهای غربی کشور به شدت باید کنترل شود. و از رفت و آمدها جلوگیری کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

وی درباره بحث واکسیناسیون کرونا، تصریح کرد: طی هفته‌های آینده منتظر رسیدن واکسن‌های جدید به دستمان هستیم‌ تا روند واکسیناسیون تداوم داشته باشد. تزریق واکسن تنها بر اساس اولویت بندی که ستاد ملی مقابله با کرونا و سند ملی واکسیناسیون تعیین کرده است انجام می‌شود و خارج از این سند هیچ کس خارج از اولویت واکسن دریافت نخواهد کرد، ان شالله در روزهای آینده شاهد تداوم واکسیناسیون افراد آسیب پذیر باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.