روحانی: معلوم نیست که واکسن کرونا چقدر موثر است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا  اظهار کرد: پایان هفته یکسال از ورود کرونا به کشور گذشته است. هیچ‌کسی و هیچ دانشمندی در دنیا به چنین بیماری فکر نمی‌کرد، همه فکر می‌کردند با پیشرفت بهداشت و آگاهی که مردم دارند، تصور نمی‌کردند با چنین پاندمی مواجه شوند.

روحانی افزود: کسی فکر نمی‌کرد دنیا در قرن ۲۱ با چنین مشکلی مواجه شود و ده‌ها میلیون نفر گرفتار این بیماری شوند و صدها هزار نفر نیز بعلت این بیماری فوت کنند.

وی تاکید کرد: داروهایی که ساخته و اعلام شد، هیچکدام درمان قطعی کرونا نیست و هنوز نتوانستند درمانی برای این بیماری پیدا کنند بنابراین امیدها همه به سمت واکسن رفت. البته ساخت واکسن گاهی ۱۰ سال زمان می‌برد تا به یک نقطه کاملا مطلوب برسد.

* معلوم نیست که این واکسن چقدر موثر است و تا چه مدت ایمنی ایجاد می‌کند. ما در واکسن مسائل فراوانی داریم ولی چاره‌ای نیست که ما و دنیا به سمت واکسن و واکسیناسیون برویم.

*  فعلا راه دیگری جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش ترددها و تجمعات، شستن دست‌ها و زدن ماسک، نداریم.

* برای جلوگیری از موج چهارم کرونا، باید همه دست به دست هم دهیم، امروز متاسفانه شنیدیم که وضعیت استان خوزستان قرمز شده است، این یک اعلام خطر برای ماست و نشانه این است که به سمت موج چهارم می‌رویم.

* همه آرزوها این بود که بشر بتواند به دارویی برای این بیماری برسد اما در نهایت معلوم شد هیچ‌یک از این داروهای اعلام‌ شده درمان دقیق و واقعی نیست. بشر هنوز نتوانسته درمانی برای این بیماری پیدا کند و امیدها به سمت تولید واکسن رفت.

* مراقبت‌های شدید و دقیقی در زمینه ورود افراد به کشور باید اعمال و مراعات شود، چه افراد خوش‌شان بیاید و چه نیاید، همه باید بدانند که هر کسی وارد این کشور می‌شود باید با تست‌های بهداشتی مورد مراقبت قرار گیرند و اگر کسی آلوده باشد مقررات قرنطینه درباره‌اش عمل شود و همه دست به دست هم دهیم تا از ایجاد خیز چهارم کرونا جلوگیری شود. برای ما مهم است که سلامت مردم حفظ شود و به سرعت موارد جهش‌یافته این ویروس و مبتلایان به آن را شناسایی کنیم.

* ما حداقل تا یک‌سال آینده باید سبک زندگی تازه‌ای که در پی شیوع این ویروس شکل گرفت را رعایت کنیم تا بتوانیم در سال ۱۴۰۰ سال مناسب‌تری را شروع کنیم.

* شناسایی زودهنگام مخصوصا نسبت به ویروس جهش یافته خیلی مهم است که سریعتر بشناسیم. فردی که از خارج وارد یک استان یا یک شهرستان می شود، استاندار، فرماندار و بخشدار و مسوول مراقبت بهداشتی همه باید مراقبت کنند اگر کسی آلوده شده بلافاصله مساله قرنطینه و مقرراتی که در این زمینه وجود دارد را اعمال کنند چرا که اینها مسایلی نیست که قابل گذشت باشد. 

* همه دست به دست هم دهیم برای جلوگیری از خیز چهارم ویروس کرونا، نزدیک عید نوروز هستیم ایام برای مردم برای کسب و کار و نظافت منزل‌ها و هم برای سفر اهمیت دارد. بنابراین اگر می خواهیم عید بسیار خوبی داشته باشیم  از حالا باید شروع کنیم و مراقبت کنیم.  اگر مراقبت ها از امروز شروع نشود متاسفانه دوباره با مشکلات مواجه خواهیم شد.

* ماه عروسی‌ها است باید خیلی مراقبت کنیم که این مجالس تبدیل به مجالس عزا نشود. فاصله‌ها را مراقبت کنیم و اصول بهداشتی را مورد مراقبت خود قرار دهیم که بتوانیم در پایان سال روزهای خوبی را برای مردم داشته باشیم و آغاز سال ۱۴۰۰ مناسب تر از سال ۱۳۹۹ باشد که در طول این سال گرفتار این بیماری بودیم.

* استان‌های دیگری هم داریم که آنها زرد بودند نارنجی شده است. این یک اعلام خطر برای همه ما و حرکت به سمت جهش چهارم است. بنابراین همه باید مراقبت کنیم و جلوی این کار را بگیریم و وارد موج چهارم و خیز چهارم نشویم و شرایط به گونه ای باشد که بتوانیم مهار کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.