رئیس قوه قضائیه وارد بغداد شد

حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» و هیات بلندپایه همراه وی دوشنبه شب وارد فرودگاه بین المللی بغداد شد و مورد استقبال شماری از مقامات عراقی و «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

رئیس قوه قضائیه به دعوت رسمی «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی عراق در سفری سه روزه وارد بغداد شد و قرار است علاوه بر فائق زیدان با «برهم صالح» رییس جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق دیدار و گفت وگو کند.
پرونده ترور شهدای جهانی مبارزه با تروریسم سپهبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس در راس پرونده های مورد بحث در سفر رئیس قوه قضائیه به بغداد قرار دارد؛ به ویژه اینکه یکی از دادگاه های عراق در هفتم ژانویه گذشته (۱۸ دیماه ۹۹) حکم جلب «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین آمریکا را به عنوان متهم اصلی در این پرونده صادر کرده است.
پس از شهادت فرماندهان شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در ۱۳ دیماه ۹۸ در حمله تروریستی آمریکا به کاروان آنها در حومه فرودگاه بین المللی بغداد، دستگاه های قضایی ایران و عراق به صورت مستقل، هریک به نوبه خود، پرونده را پیگیری کردند.
علاوه بر این، پرونده های دیگری نیز در این سفر مورد بحث و بررسی دو طرف قرار می گیرند و انتظار می رود ایران و عراق در خصوص آنها یادداشت های تفاهم امضا کنند.
"تبادلات تجاری حدود ۱۰ میلیارد دلاری بین ایران و عراق، حل و فصل پرونده هایی قضایی که بین تجار دو کشور ایجاد می شود" از جمله این پرونده ها است.
"رفت و آمد گسترده شهروندان بین دو کشور و مسائل قضایی که به همراه دارد، رسیدگی به وضعیت اتباع زندانی دو کشور و توافق بر سر آزادی آنها با توجه به اینکه اغلب پرونده های آن دارای جنبه های انسانی و اخلاقی است، تروریسم و مبارزه با آن به دلیل اینکه دو کشور قربانی تروریسم هستند، تعاملات حقوق بشری و کمک به افزایش امنیت دو کشور با همکاری دو طرف درخصوص فراهم کردن تسهیلات حقوقی" از دیگر پرونده های است که انتظار می‌رود ایران و عراق در خصوص آنها یادداشت‌ تفاهم امضا کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.