جزئیات طرح مجلس برای نحوه بررسی بودجه 1400

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یک فوریت طرح نحوه بررسی لایحه جدید بودجه ۱۴۰۰ را با ۱۲۱ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از ۱۹۹ نماینده حاضر تصویب کردند. البته این طرح ابتدا به صورت دو فوریت ارائه شد که نمایندگان با بررسی آن به شکل دو فوریت مخالفت کردند. 

«محمدحسین حسین‌زاده بحرینی» به عنوان نماینده پیشنهاد دهنده در سخنانی گفت: کلیات بودجه به رغم اینکه در کمیسیون تلفیق تصویب شد ولی در صحن به تصویب نرسید و پس از کش و قوس هایی، سرانجام دولت موافقت کرد که لایحه جدید را به مجلس ارائه دهد.

رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: اگر به دلایلی مانند آنچه امسال رخ داد بازه زمانی لازم برای طی کردن ترتیبات ۴۵ روزه وجود نداشته باشد، ترتیبات ۱۰ روزه‌ای پیش‌بینی شده که حقوق نمایندگان نیز در آن لحاظ شده، این ترتیبات با قید دو فوریت ارائه شده است تا ظرف ۷۲ ساعت در کمیسیون آیین‌نامه بررسی و برای تصویب به صحن علنی ارجاع شود.

او گفت: به دنبال آن هستیم تا بودجه سال آینده که سال حساسی است به مشکل برنخورد و سند بودجه برای کشور فراهم شود.

علی‌اصغر خانی نماینده مردم شاهرود درمجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات طرح امروز نمایندگان برای اصلاح آیین‌نامه داخلی قوه مقننه درباره (نحوه بررسی لایحه بودجه پس از رد کلیات توسط مجلس و در نوبت دوم) به تسنیم گفت: این طرح اصلاحی قرار است به بند (۳) ماده (۱۸۲ ) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی الحاق شود .

او  در تشریح جزئیات طرح اصلاحی آیین‌نامه داخلی  مجلس برای روند بررسی مجدد لایحه بودجه پس از رد کلیات و ارجاع آن به دولت ، گفت:در صورت اصلاح لایحه بودجه توسط دولت کمیسیون تلفیق یک هفته فرصت دارد لایحه اصلاحی را بررسی نماید و نمایندگان  نیز ۳ روز فرصت دارند پیشنهادات خود را بر روی گزارش کمیسیون تلفیق درج نماییند پس از مهلت‌های مذکور کلیات لایحه اصلاحی در جلسه علنی به رأی گذاشته خواهد شد.

نماینده شاهرود در مجلس در همین راستا، اضافه کرد: در صورت رد مجدد کلیات لایحه بودجه در جلسه علنی، مجلس لایحه سه دوازدهم را برای سال آینده مصوب خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.