برای نخستین بار یک زن آفریقایی، رییس سازمان تجارت جهانی می‌شود

 وزیر دو وزارتخانه خارجه و دارایی پیشین نیجریه خانم «نجوزی اوکونجو ایوالا» در حالی قرار است به زودی بر مسند ریاست سازمان تجارت جهانی تکیه بزند که رییس جمهوری آمریکا در جهت ترمیم چهره این کشور از «حمایت کامل» خود برای ریاست ایوالا بر سازمان مهم اقتصادی بین المللی خبر داده است.

چنانچه ریاست اوکونجو ایوالا تأیید شود او نخستین زن و نخستین فرد آفریقایی بر راس سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

به گزارش دویچه وله، حرکت تازه بایدن، به معنای فاصله گرفتن از دیدگاه دونالد ترامپ رییس  جمهوری پیشین است، که ترجیح می‌داد یو میونگ هی وزیر بازرگانی کره جنوبی، ریاست سازمان تجارت جهانی را عهده‌دار شود.

به دنبال اعلام نظر کاخ سفید، یو میونگ هی از نامزدی خود برای عهده‌دار شدن مقام یادشده کناره گرفت.

مقام‌های بازرگانی آمریکا، نجوزی اوکونجو ایوالا را اقتصاددانی شایسته و آشنا با مناسبات بین‌المللی دانسته و از نامزدی او در رأس سازمان تجارت جهانی حمایت کرده‌اند.

دبیرکل سازمان تجارت جهانی معمولا از سوی ۱۶۴ عضو این سازمان انتخاب می‌شود، اما ترامپ، برخلاف عرف رایج، در ماه اکتبر مخالفت خود را با نامزد برگزیده اعضای این سازمان آشکار کرد.

ترامپ تهدید کرده بود که به خاطر کشمکش با چین و اختلاف نظر با سیاست‌های سازمان تجارت جهانی، آمریکا را از این نهاد بین‌المللی بیرون می برد.

نجوزی اوکونجو ایوالا، خانم اقتصاددان ۶۶ ساله نیجریه‌ای، در دانشگاه‌های آمریکایی تحصیل کرده و پیش از این مدیر اجرایی بانک جهانی بوده است.

او در نیجریه، اولین زن وزیر خارجه کشور بود و دو بار سرپرستی وزارت دارایی را به عهده داشت.           

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.