توضیح درباره پرواز فوق‌العاده لندن - تهران

«حسام الدین سیدین» بیان داشت: پیرو تقاضای بالای هموطنان برای سفر به ایران، درخواست وزارت امور خارجه و سازمان‌های ذی ربط یک پرواز برای بازگشت اتباع ایرانی مقرر شده که قرار ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل‌هایی که مورد تائید قرار گرفته انجام شود.

وی افزود: این یک پرواز عادی و مسافری است که از هواپیمای ایرباس ۳۳۰ استفاده خواهد شد و ما سعی می کنیم که با توجه به محدودیت‌های وزنی و باری از حداکثر ظرفیت هواپیما استفاده کنیم.

این مقام هواپیمایی کشورمان عنوان کرد: شرط سفر این است که تمام مسافران باید گواهی آزمایش پی‌سی‌آر منفی را از مراکز مجاز در کشور انگلستان در موقع «چک این» Check In ارائه کنند. وی یادآور شد که این گواهی شامل افراد زیر ۸ سال نخواهد شد.

سیدین گفت: طبق دستورالعمل صادر شده کلیه مسافران در بدو ورود به تهران دوباره مورد آزمایش پی‌سی‌آر قرار گرفته، به هتل هدایت و به‌ مدت یک هفته قرنطینه خواهند شد. در صورتی که پاسخ آزمایش پی‌سی‌آر مثبت باشد مدت قرنطینه به ۲ هفته افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد که هزینه اقامت در هتل و آزمایش‌های مربوطه بر عهده مسافران خواهد بود.

رئیس هما در انگلیس، پیرامون شرایط مسافرانی که در این پرواز از تهران به لندن سفر می‌کنند نیز گفت که خوشبختانه ایران جز کشورهای پرخطر، در فهرست دولت انگلیس نیست که لازم به انتقال مسافران به هتل باشد.

وی توضیح داد: ما برای مسافرانی که از ایران با این پرواز به سمت لندن سفر می‌کنند سه دستورالعمل داریم. اول اینکه باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز مانند مسافرانی که از انگلیس به ایران سفر می‌کنند در مراکز مجاز آزمایش پی‌سی‌آر انجام دهند و نتیجه منفی آن را هنگام چک‌این ارائه کنند. در بدو ورود به لندن هم ممکن است که مقامات مرزی این گواهی را از آن ها بخواهند.

سیدین افزود:‌ دومین دستورالعمل که در پروازهای گذشته هم جاری بود این است که در فاصله ۴۸ ساعت قبل از پرواز، مسافران حتما باید به سایت مربوطه مراجعه کنند و فرم مربوط به مسافرین لندن را تحت عنوان  Passenger Locator Form تکمیل کنند و یک نسخه آن را در بدو ورود به انگلیس، ارائه کنند.

او سومین دستورالعمل را آزمایش خانگی کرونا برای افرادی خواند که پس از ورود به انگلیس علائم کرونا در آن‌ها ظاهر می‌شود. این افراد از طریق مراجعه به تارنمای وزارت بهداشت انگلیس می‌توانند برای ازمایش خانگی کرونا تقاضا کنند.

سیدین بر همین اساس تکرار کرد که مسافران پرواز ۲۳ بهمن از فرودگاه هیترو به هتل منتقل نخواهند شد ولی در محلی که در فرم Passenger Locator  قید کردند باید به مدت ۱۰ روز خودشان را قرنطینه کنند.

این مقام هواپیمایی کشورمان عنوان کرد که بلیت این سفر از طریق دفاتر و نمایندگی‌های مجاز هما قابل تهیه است. وی درباره ازسرگیری پروازهای بین انگلیس و ایران به شرایط قبل هم گفت که این مساله با توجه به تحولات کرونایی، در حوزه تخصص او نیست و از طریق مسئولین ذی ربط بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

پروازهای بین انگلیس و ایران از ۳۰ آذرماه گذشته بنا به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران تعلیق شده است. روزانه در انگلیس بالغ بر ۲۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و به طور میانگین یک هزار نفر جان خود را براثر ابتلا به این بیماری در کشور از دست می‌دهند.

گفتنی است پرواز ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ایران ایر هم با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد ملی مقابله با کرونا ایران به صورت فوق‌العاده انجام می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.