آیا واکسن هندی کرونا قابل اعتماد است؟

ساینس گزارش داد، این واکسن هندی با استفاده از ویروس کامل غیرفعال ساخته شده و در فاز اول آزمایش های بالینی مشخص شد اثرگذاری بالایی در خنثی‌سازی سه‌گونه مختلف از ویروس کرونا را دارد. هر سه گونه، دارای جهش اختصاصی گونه انگلیسی ویروس موسوم به  N۵۰۱Y هستند.

فاز دوم آزمایش های بالینی واکسن نیز نتایج مطلوبی را در پاک سازی پلاک ویروس به دست داده و آزمایش سرم خون داوطلبانی که Covaxin را دریافت کردند نشان دهنده توانایی این واکسن در کاهش عفونت ویروسی سلول‌ها در پی ایمن‌سازی با واکسن است. در این فاز از آزمایش ها، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس در بدن ۹۹.۶ درصد از داوطلبان ایجاد شد.

در این تحقیقات نوع انگلیسی ویروس از بدن مسافران وارد شده از انگلیس استخراج شد و محققان تمامی جهش‌های این گونه از ویروس را شناسایی و ویروس‌های دارای این جهش‌ها را کشت ‌کردند. آنها سپس میزان اثرگذاری واکسن روی ویروس‌های دارای جهش ژنتیکی را مورد آزمایش قرار دادند که مشخص شد کارآیی واکسن هندی در مقابله با گونه محلی و گونه انگلیسی ویروس یکسان است.

شرکت واکسن سازی نواواکس نیز پنجشنبه گذشته اعلام کرد بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در انگلیس، واکسن تولید شده توسط این شرکت نیز در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا از جمله گونه انگلیسی و آفریقای جنوبی این ویروس به میزان ۸۹ درصد اثرگذار است.

نحوه ساخت ویروس نواواکس با سایر واکسن‌های موجود در بازار متفاوت است و در آن به جای پروتئین تاجدار ویروس، از نسخه‌های مصنوعی و بی‌خطر این پروتئین که با استفاده از علم مهندسی ژنتیک در سلول حشرات شبیه‌سازی شده‌اند، استفاده می‌شود. محققان برای ساخت واکسن، پروتئین را از سلول‌های میزبان استخراج کرده و آن را با ترکیبات شیمیایی تقویت کننده سیستم ایمنی، ادغام می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.