به نقل از اسپوتنیک، "الکساندر گروشکو" در پاسخ به اینکه آیا مسکو تصمیم دارد به اقدام آلبانی پاسخ دهد یا خیر به خبرنگاران گفت: این موضوع اعلام خواهد شد.

آلبانی روز پنجشنبه یک دیپلمات روس را "عنصر نامطلوب" اعلام کرد و دلیل آن را نقض اقدامات ضدویروس دانست. وی باید ظرف ۷۲ ساعت آلبانی را ترک کند. این کشور همچنین برخلاف روش دیپلماتیک بین‌المللی، نام دیپلمات مذکور را هم ارائه داد.

سفارت روسیه در آلبانی اعلام کرد تصمیم مبنی بر اخراج دیپلمات روس، بی‌اساس تلقی می‌شود و از "محتوای بیانیه مربوطه توسط وزارت خارجه آلبانی که در اختیار مطبوعات قرار گرفته" ابراز تعجب کرد.

گروشکو: وزارت خارجه روسیه برنامه‌ای برای مذاکره با رئیس ناتو ندارد

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد: وزارت خارجه روسیه در حال حاضر برنامه‌ای برای مذاکرات با "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو ندارد اما آماده چنین رایزنی‌هایی هست.

گروشکو روز جمعه با وزارت خارجه یونان در آتن رایزنی سیاسی انجام داد.

وی در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر آنکه آیا وزارت خارجه روسیه قصد انجام مذاکرات با استولتنبرگ را دارد یا خیر، اظهار کرد: در حال حاضر چنین برنامه‌ای نداریم.

وی تأکید کرد اکنون دستورکار مثبتی برای مذاکرات روسیه-ناتو وجود ندارد چرا که ناتو تصمیم به مقابله با روسیه گرفته است.

این دیپلمات ارشد افزود: با این وجود، می‌خواهم بگویم ما از تماس اجتناب نمی‌کنیم؛ و اگر درک مشترکی مبنی بر آن وجود دارد که چنین ارتباطاتی دست‌کم به تصمیمات معتدل با هدف بهبود واقعی امنیت نظامی در اروپا می‌انجامد، ما مسلماً برای چنین مذاکراتی آماده خواهیم بود.

روابط روسیه-ناتو به طرز قابل توجهی در نتیجه درگیری‌های اوکراین در سال ۲۰۱۴ نزول پیدا کرده و ناتو، روسیه را به دخالت درامور داخلی همسایگان خود متهم کرده، ضمن آنکه حضور نظامی خود را در اروپای شرقی افزایش داده است.

مقامات روس مکرراً نگرانی خود از فعالیت‌های ناتو را ابراز و تأکید کرده‌اند که نیروهای ناتو تهدیدی واقعی برای امنیت روسیه به حساب می‌آیند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.