محدودیت های شدید برای صادرکنندگان چک برگشتی

 در قانون جدید صدور چک مواردی همچون عدم افتتاح حساب و کارت بانکی جدید، عدم گشایش اعتبارات اسنادی و عدم اعطای تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان چک برگشتی در نظر گرفته شده است.

همچنین اقدام سخت گیرانه تری که بر اساس این قانون برای صادرکننده چک برگشتی در نظر گرفته شده است مسدودی سازی حساب‌های صادرکننده چک برگشتی به میزان مبلغ چک است. این حساب‌ها تا زمان تعیین تکلیف در انسداد باقی می‌ماند و پس از تعیین تکلیف نسبت به رفع انسداد این حساب‌ها اقدام می‌شود.

بر اساس قانون جدید، صدور چک به طور سیستمی و از طریق سامانه صیاد انجام می‌شود. بنابراین سامانه صیاد برای افراد فاقد صلاحیت شامل کسانی که چک برگشتی رفع سواثر نشده دارند و یا افرادی که دارای محکومیت قضائی هستند دسته چک جدید صادر نخواهد کرد.

صادر کننده چک باید اطلاعات چک صادرشده شامل تاریخ، مبلغ و هویت گیرنده را در سامانه صیاد ثبت کند. بنابراین اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود فاقد اعتبار خواهد بود.

گیرنده چک نباید چکی را که در سامانه ثبت نشده از صادرکننده دریافت کند و در غیراینصورت بانک نسبت به پرداخت مبلغ چک اقدام نخواهد کرد.

همچنین گیرنده چک باید متعاقب دریافت فیزیک چک، اطلاعات ثبت شده در آن را با اطلاعات ثبت شده در سامانه تطبیق دهد و در صورت صحت اطلاعات مراتب تأیید را در سامانه اعلام کند. در صورت عدم تطابق اطلاعات فیزیک چک و اطلاعات ثبت شده در سامانه، گیرنده باید با انتخاب یکی از دلایل رد چک نسبت به عدم تأیید چک در سامانه اقدام کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.