به استناد نامه مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی  و با اجرایی شدن قانون جدید صدور چک، بر اساس بند (ب) ماده (۵) مکرر قانون، در صورت کافی نبودن موجودی حساب جاری انفرادی و مشترک مشتری، نسبت به پرداخت وجه چک از محل موجودی قابل برداشت مشتری در سایر حساب‌های انفرادی ریالی وی در همان بانک به ترتیب  اولویت از حساب جاری (برای اشخاص حقـوقی)، حسـاب قـرض‌الحسـنه پس‌انداز، حساب سرمایه‌گذاری کوتاه‌‌مدت و حساب سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت اقدام می‌شود.

بر این اساس، محرومیت‌هایی برای صادرکنندگان چک برگشتی اعمال می‌شود. از جمله این محرومیت‌ها می‌توان به  عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید، پرداخت وجوه تمامی‌ حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد همان بانک دارد به میزان کسری مبلغ چک، عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی، عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی و ممنوعیت ارائه دسته ‌چک جدید در سامانه صیاد اشاره کرد.

در ضمن در اجرای ماده (۵) مکرر قانون و تبصره (۱) ذیل آن، محرومیت‌های «عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید»، «عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی» و «عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی»، درخصوص بنگاه‌های اقتصادی به تشخیص شورای تامین استان به مدت یک سال قابل تعلیق است.

گفتنی است، بر اساس ماده ۲۱ قانون، اعطای دسته چک به دارندگان چک برگشتی رفع سوء اثر نشده تحت هیچ عنوان مجاز نیست.

 نوبت‌دهی تلفنی شعب بانک رفاه

 بانک رفاه کارگران برای رفاه هر چه بیشتر و حفظ سلامتی مشتریان و به حداقل رساندن تجمع در شعب و با توجه به سیاست کلی و همیشگی مدیران بانک مبنی بر در اولویت قرار داشتن مشتریان، سیستم نوبت‌دهی تلفنی مشتریان بانک رفاه کارگران را طراحی و مورد بهره‌برداری قرار داده است.

این خدمت به این صورت است که شهروندان در سیستم نوبت‌دهی تلفنی مشتریان بانک رفاه کارگران با مرکز ارتباط مشتریان بانک تماس می‌گیرند و برای حضور در شعبه مورد نظر خود نوبت گرفته و در ساعت مشخصی که اعلام می‌شود، می‌توانند برای انجام امور بانکی به شعبه بانک مراجعه کنند.

مشتریان این بانک از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر ضمن تماس با شماره  ۸۵۲۵-۰۲۱ و انتخاب کلید ۲ و وارد کردن کد شعبه، زمان نوبت برای حضور در بانک به صورت پیامک به آنها ارسال می‌شود. در صورتی که مشتریان کد شعبه موردنظر را نداشته باشند، تماس مشتری با کارکنان مرکز ارتباط به مشتریان این بانک برقرار شده و نوبت حضور در شعبه موردنظر به وی اعلام می‌شود.