تشکر قالیباف از دولت روحانی

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس صبح امروز (پنجشنبه) در بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید علی‌محمدی (فردو) اظهار کرد: امروز بازدیدی را از مجموعه سایت فردو داشتم. باید تشکر کنم از همه کسانی که در این سال‌های سخت تلاش کردند و مجموعه‌هایی را ساختند که معنای همان قوی شدنی است که مقام معظم رهبری فرمودند. این قوی شدن مایه عزت و افتخار ایران اسلامی ماست. یاد شهدای هسته‌ای و تمام کسانی که به صورت گمنام در این مسیر زحمت کشیدند را گرامی می‌داریم.

قالیباف گفت: من براساس همان نظارت میدانی که داشتم و براساس قانون راهبردی لغو تحریم‌ها که در مجلس به تصویب رسید و زمانبندی‌هایی که برای این قانون از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصد تدوین شد، امروز به سایت فردو آمدم. من وظیفه خودم می‌دانم از طرف خودم و همه نمایندگان مردم از دولت تشکر کنم که انصافا در اجرای این قانون لحظه‌ای درنگ نکردند.

وی تاکید کرد: امروز شاهد بودم هم در بیان و هم در عمل مرحله به مرحله اجرای این قانون انجام شده است. هم از سازمان انرژی اتمی و هم از وزارت امور خارجه تشکر می‌کنم که در این مسیر گام‌های بسیار جدی و اساسی را برداشتند.

رئیس مجلس گفت: اگر قرار بود ۱۲۰ کیلوگرم غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم در سال داشته باشیم، اما در همین زمان کمتر از یک ماه توانستند حدود ۱۷ کیلوگرم اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی‌سازی کنند یعنی از جهت زمانبندی جلوتر هستند. بحث نصب سانتریفیوژهای IR۲M مسیر خودش را طی کرده، بخشی از آن نصب شده و بخشی از آن در حال نصب است.

قالیباف گفت: ما برای گام جدی برداشتن و پیشرفت کشور نیازمند پیشران‌هایی در حوزه‌های مختلف مسائل صنعتی، کشاورزی و اقتصادی هستیم. مطمئنیم یکی از آن پیشران‌هایی که بسیار موثر است حوزه صنعت هسته‌ای است. صنعت هسته ای فناوری است که ترکیبی از فناوری و علم سایر رشته‌ها هم است یعنی در حقیقت در صنعت هسته‌ای وقتی گام برمی‌داریم، معنا و مفهوم آن این است که ما در حوزه صنعت نیازمند رادیوایزوتوپ‌ها هستیم و صنعت هسته‌ای می‌تواند آن را پشتیبانی کنیم.

وی تاکید کرد: وقتی در حوزه مسائل سلامت و درمان باید تلاش کنیم، من در این سایت هسته‌ای نمونه‌هایی از این تلاش را دیدم. دیگر سایت‌ها هم می‌توانند در رادیور داروها، تشخیص، درمان مشکلات جدی را رفع کنند و موجب جهش علمی و خدمات به مردم شوند.

رئیس مجلس اظهار کرد: در حوزه کشاورزی می‌تواند هم در افزایش تولید و هم در حفظ و نگهداری تولیدات کشاورزی و همچنین استفاده، ذخیره و صادرات محصولات مفید باشد. اگر دشمنان ما محکم ایستاده‌اند تا اجازه ندهند کشور ما دارای این فناوری و صنعت باشند، ریشه در آن دارد که آنها از ایران قوی، ایران با استعداد و ایران عالم و دانا ناراحت هستند. ما مصمم هستیم که در این مسیر گام برداریم.

قالیباف گفت: تمام اقدامات ما در این قانون در چارچوب برجام است، همه این قانون مبتنی بر ماده ۳۶ و ۳۷ برجام است. ۱+۵ به تعهدات خودش عمل نکرد بنابراین ما هم هیچ وظیفه‌ای نداریم به تعهداتی که آنها عمل نکردند، پایبند باشیم.

وی افزود: هر زمان آنها به تعهداتشان عمل کردند، یعنی تمام تحریم‌ها رفع و مشکلات فروش نفت، مسائل بانکی و تجارت حل شود و به روال خودش برگردد، این قانون به دولت اجازه می‌دهد بعد از گزارش به مجلس، مجددا به تعهدات برجامی بازمی‌گردد.

رئیس مجلس گفت: من مجددا از دولت تشکر می‌کنم. با این تصمیم، دشمنان ما باور کردند و مطمئن باشند ما به اجرای این قانون مصمم هستیم تا اینکه بتوانیم شاهد رفع تحریم‌ها باشیم. البته صنعت هسته ای به ما کمک می‌کند تا گام اصلی ما که همان خنثی سازی تحریم است را محقق کنیم. این صنعت به ما کمک می‌کند در سایر صنایع پیشرو خودکفا بشویم و مشکلات امروز را حل کنیم. صنعت هسته ای گام بزرگی برای خنثی سازی تحریم برداشته است.

قالیباف گفت: امیدواریم با حرف و اقدام واحد به گونه‌ای پیش برویم که مردم در آینده بتوانند از آسایش و آرامش بیشتری برخوردار باشند و ایرانی قوی توام با امنیت، شادابی و عاقبت بخیری داشته باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.