واکنش‌ها به غنی‌سازی 20درصدی

صالحی تاکید کرد: «در غنی‌سازی ۲۰ درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «رئیس‌جمهور در این خصوص هم دستور غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد و هم دستور تامین بخشی از نیازهای مالی اجرای این قانون را در سال ۹۹ صادر کرد.» علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز سه‌شنبه در نشست خبری که به‌صورت آنلاین برگزار شد، با تاکید بر اینکه همه این تصمیمات به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق متن برجام بازگشت‌پذیر است، درباره ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه «اقدام ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است»، گفت: «‌این اقدام براساس مصوبه مجلس انجام گرفته و مطابق با بند ۳۶ برجام است.» همزمان رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که آغاز غنی‌سازی ۲۰درصدی جایگاه ایران قوی و مقتدر را در مواجهه با پیمان‌شکنان احیا و قانون‌شکنی را هزینه‌زا خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد، جایگاه ایران قوی و مقتدر را در مواجهه با پیمان‌شکنان احیا خواهد کرد و قانون‌شکنی را هزینه‌زا خواهد کرد. مهلت بدعهدی و وقت‌کشی سر آمده است؛ شکستن تحریم‌های ظالمانه با «تولید قدرت» و بی‌اثر کردن تحریم‌ها، دستور کار کشور است.»

توصیه ربیعی به اتحادیه اروپا

یک روز پس از آغاز فرآیند غنی‌سازی اورانیوم ۲۰درصدی در ایران و ابراز نگرانی اتحادیه اروپا در این خصوص، علی ربیعی، سخنگوی دولت با بیان اینکه غنی‌سازی اورانیوم مطابق با بند ۳۶ برجام است، گفت: «اتحادیه اروپا به‌جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکند.»

همچنین ربیعی تاکید کرد: «تا وقتی همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران حق خود می‌داند اقدام مقتضی را انجام دهد. با این حال بارها گفتیم و تکرار می‌کنیم همه این تصمیمات به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق متن برجام بازگشت‌پذیر است.»

همزمان اتحادیه اروپا در واکنش به از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران اعلام کرد تلاش‌هایش را برای حفظ توافق هسته‌ای دوچندان می‌کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه یک روز پس از آنکه ایران اعلام کرد روند غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم در کشور آغاز شده است، گفت این اتحادیه تلاش‌های خود را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران دو برابر می‌کند. اتحادیه اروپا پیش‌تر مدعی شده بود این گام ایران خلاف تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

اورانیوم ۲۰ درصد ذخیره می‌شود

همچنین علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم چهلمین روز شهادت محسن فخری‌زاده درباره ازسرگیری تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تاکید کرد: «ماهانه ۸ تا ۹ کیلوگرم توان تولید داریم تا به ۱۲۰ کیلوی تکلیف شده در قانون برسیم و ۲۰ درصدی که ظاهرا متوقف بود و تصور می‌کردند نابود شده است در مدت ۲۴ ساعت راه‌اندازی شد.» به گزارش «ایسنا» رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «ما برای ۵ سال رآکتور تحقیقاتی تهران سوخت داریم و این ۲۰ درصد هم ذخیره خواهد بود و انباشته خواهد شد. بنابراین فعالیت‌های سازمان هیچ‌کدام متوقف و کند نشده است.» صالحی افزود: «الان درحال نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۲n هستیم و دو آبشار نصب شده و درحال کار است؛ یعنی بیش از ۳۲۰ سانتریفیوژ IR۲n نصب شده و درحال نصب است و تا دو سه ماه آینده طبق قانون که باید ۱۰۰۰ دستگاه نصب کنیم زودتر هم انجام خواهد شد.» رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ۱۰۰۰ سانتریفیوژ IR۶ هم تا یک‌سال آماده خواهد شد، گفت: «رئیس‌جمهور دستور مقتضی برای تامین مالی را داده‌اند و مطابق درخواست مجلس درست در محدوده‌های زمانی و حتی زودتر کار پیش می‌رود.»

فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی

صالحی درباره فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی گفت: «سازمان انرژی اتمی حدود ۲۰هزار نیرو با فعالیت‌های گسترده دارد. ساخت دو نیروگاه اتمی در بوشهر درحال انجام است و ۱۰ میلیارد دلار هزینه دارد. در اکتشاف و استخراج هم فعالیت‌های گسترده‌ای داریم و به‌طور متوسط تا سه چهار سال قبل ۴ تا ۵ تن کیک زرد تولید می‌کردیم که به ۳۰ تن رسیده و امسال تا ۴۰ تن افزایش می‌یابد.» رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «این فعالیت‌ها روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و در ساخت رآکتور تحقیقاتی اراک و آب سنگین و موارد استفاده‌های گوناگون از آب سنگین فعالیت‌های زیادی شده است و در ساخت مرکز یون درمانی در البرز که بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین بیمارستان غرب آسیا خواهد بود، پیشرفت خوبی داشته‌ایم که فقط ۲۰۰ میلیون یورو تجهیزات دارد و ساختمان آن با ۱۰۰۰ میلیارد تومان درحال ساخت است که شهریور مرحله اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.» همچنین براساس گزارش العالم، صالحی با اشاره به مراسم چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور که در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: «در شورای معاونان سازمان انرژی اتمی به پاس خدمات ماندگار این شهید بزرگوار تصمیم گرفتیم نگین سایت شهید شهریاری را که رآکتور تحقیقاتی تهران است، به نام رآکتور تحقیقاتی شهید فخری‌زاده نام‌گذاری کنیم.»

شروع خوبی داشتیم

از سوی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در این رابطه گفت: «ما شروع خوبی برای تولید اورانیوم ۲۰درصدی داشتیم و یک ساعت پیش به من اطلاع دادند که به سطح پایداری تولید رسیده و از دو آبشاری که به این کار اختصاص داده شده است درحال برداشت اورانیوم ۲۰ درصد هستیم. معمولا این کار ۲۴ ساعت طول می‌کشد؛ اما با تمهیدات همکاران ما این کار ۱۲ ساعت به طول انجامید.» به گزارش «ایسنا» بهروز کمالوندی با بیان اینکه این کار در جهت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و دفاع از حقوق ملت ایران است افزود: «۵ ماده از این قانون مربوط به موضوعات فنی و در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته بگویم که این ظرفیت چیز جدیدی نیست. در سال ۸۹ بعد از اینکه سوخت رآکتور را به ما ندادند ما وارد تولید ۲۰ درصد شدیم و آن را تولید کردیم.»

موارد مصرف اورانیوم ۲۰ درصدی

وی موارد مصرف این سوخت را استفاده از آن در رآکتور تحقیقاتی تهران عنوان کرد و افزود: «اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده بیشتر برای سوخت رآکتور تحقیقاتی است که تولید رادیوداروها به‌واسطه آن انجام می‌شود؛ بیش از یک میلیون بیمار در کشور اکنون از رادیودارو استفاده می‌کنند.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «ذخایر سوخت ۲۰ درصد را برای حدود ۳ تا ۴ سال برای رآکتور تحقیقاتی تهران در اختیار داریم. براساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰ درصد تمام شود دو سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آنها به ما بفروشند. در عین حال در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است.»

چین خواستار خویشتن‌داری طرفین شد

همزمان وزارت‌خارجه چین روز سه‌شنبه در واکنش به تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم، از همه طرف‌ها خواست آرامش و خویشتن‌داری خود را حفظ کنند. به گزارش «ایرنا» ، «هوآ چون اینگ» سخنگوی وزارت امورخارجه چین، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که همه طرف‌ها باید از اقداماتی که می‌تواند باعث تشدید تنش شود، خودداری کنند.

ژاپن ابراز نگرانی کرد

همچنین سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز سه‌شنبه در واکنش به تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم مدعی شد کشورش نگران آخرین بیانیه تهران مبنی بر از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم است. به گزارش «ایرنا» از رویترز، «کاتسونوبو کاتو» روز سه‌شنبه در توکیو در نشستی با خبرنگاران مدعی شد دولت ژاپن نگرانی‌های شدیدی در مورد این اقدام تهران دارد. تلویزیون «ان. اچ. کی» ژاپن هم در گزارشی اعلام کرد: «ایران می‌گوید که غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را در یک مرکز هسته‌ای در فردو از سر گرفته است.» براساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم آغاز روند غنی‌سازی در جهت ۲۰ درصد در ایران را تایید کرده است. تلویزیون ژاپن افزوده است: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفته است که بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را که ترامپ در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌طرفه از آن خارج شده بود، بررسی خواهد کرد.» پیش‌تر سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود: «فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علی محمدی (فردو) آغاز شده است.»