دستورات جدید بایدن برای تغییرات اقلیمی

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، براساس این دستورها از این پس اجاره زمین‌های فدرال برای استخراج نفت و گاز متوقف می‌شود و تولید برق با نصب توربین‌های بادی در دریاها تا سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد.

انتظار می‌رود این دستورها، که تفاوت فاحشی با سیاست‌های دولت قبلی آمریکا دارد، با مقاومت شدید صنعت انرژی روبرو شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: امروز در کاخ سفید روز اقلیم است. تا همین حالا هم خیلی معطل کرده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم صبر کنیم.

وی که کار خود را از روز ۲۰ ژانویه شروع کرده، افزود: آمریکا باید واکنش جهانی به بحران تغییر اقلیم را هدایت کند.

وی تصریح کرد: درست همانطور که نیازمند یک واکنش منسجم ملی به کووید- ۱۹ هستیم، به شدت به یک واکنش منسجم ملی به بحران اقلیمی نیز نیاز داریم.

بایدن گفت، آمریکا به تنهایی نمی‌تواند با هیچ یک از این چالش‌ها روبرو شود.

طبق یکی از دستورهایی که بایدن روز چهارشنبه امضا کرد، یک دفتر سیاست‌گذاری اقلیمی ایجاد می‌شود و در ماه آوریل در "روز زمین" اجلاسی با شرکت رهبران جهان در این زمینه برگزار خواهد شد.

مقام‌ها می‌گویند براساس طرح بایدن، تغییر اقلیم هم به عنوان یک مساله "امنیت ملی" و هم "سیاست خارجی" در اولویت قرار خواهد گرفت.

بایدن همچنین از مدیر اطلاعات ملی خواسته است یک گزارش اطلاعاتی درباره آثار و عوارض امنیتی تغییر اقلیم تدوین کند.

جو بایدن از اختیارات ریاست جمهوری برای قرار دادن مساله تغییر اقلیم در صدر دستور کار دولتش استفاده می‌کند.

دستورهای اجرایی که برد مصوبات کنگره را نخواهند داشت، می‌توانند با حکم رئیس جمهور بعدی لغو شوند چنانکه بایدن مشغول لغو احکام صادره از سوی دونالد ترامپ بوده است.

براساس بیانیه کاخ سفید، بایدن به وزارت کشور دستور داده است اجاره نواحی فدرال برای استخراج نفت و گاز و همچنین برداشت از منابع زیرزمینی آب را "در حد ممکن" متوقف کند و قراردادهای فعلی در این زمینه را مورد بازبینی قرار دهد.

بایدن قصد دارد حداقل ۳۰ درصد زمین‌ها و اقیانوس‌های فدرال را تا سال ۲۰۳۰ تحت حفاظت قرار دهد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، استخراج سوخت‌های فسیلی از زمین‌های ملی سرمنشا تقریبا یک چهارم کل تصاعد دی اکسید کربن آمریکاست.

بایدن در هفته نخست کاری خود بیش از ۳۶ دستور اجرایی امضا کرده است که بیش هر رئیس جمهور دیگری در تاریخ آمریکاست.

منتقدان اشاره می‌کنند که جو بایدن در ماه اکتبر در جریان مبارزات انتخاباتی به شبکه ای‌بی‌سی گفته بود فقط یک "دیکتاتور" در صدور دستورهای اجرایی زیاده روی خواهد کرد. او گفته بود "ما یک نظام دمکراتیک داریم. به اجماع نیاز داریم."

بایدن یک پست مشاور ملی امور اقلیمی ایجاد کرده که هدایت دفتر "سیاست داخلی اقلیمی" در کاخ سفید را به عهده خواهد داشت.

جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا که فرستاده بایدن در امور اقلیمی است روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: رئیس جمهور بایدن می‌داند که توافق اقلیمی پاریس به تنهایی کافی نیست. نه در شرایطی که تقریبا ۹۰ درصد کلیه گازهای گلخانه‌ای جهان از جایی خارج از مرزهای آمریکا متصاعد می‌شوند. حتی اگر ما همین فردا تصاعد گازهای گلخانه‌ای آمریکا را به صفر برسانیم باز هم مساله سر جای خود باقیست.

این دستورات همچنین از سازمان‌های فدرال می‌خواهند برای پیامدهای تغییر اقلیم آماده شوند و دسترسی به اطلاعات در این زمینه را بهبود بخشند.

بایدن که سیاست "استفاده از کلیه ابزارهای دولت" برای مقابله با تغییر اقلیم را دنبال می‌کند، به سازمان‌های مختلف دولتی دستور داده است فقط در پرتو بهترین داده و یافته‌های علمی تصمیم‌هایی متکی بر شواهد بگیرند.

منتقدان بایدن می‌گویند که ابتکارعمل‌های وی به بازار کار ضربه خواهد زد آن هم در زمانی که آمریکا به دلیل پاندمی کرونا با آمار بی‌سابقه بیکاری روبروست.

دستور هفته پیش بایدن برای متوقف کردن روند احداث خط لوله "کی استون اکس ال" برای انتقال نفت از کانادا به آمریکا با توفانی از انتقادها روبرو شد.

اما دولت بایدن سعی دارد با پرداختن به مساله ایجاد اشتغال از منتقدان سبقت بگیرد.

بایدن گفت: وقتی من به تغییر اقلیم فکر می‌کنم، اشتغال برایم تداعی می‌شود. نوسازی شبکه آبرسانی، حمل و نقل، و زیرساخت‌های بخش انرژی برای مقابله با آثار شدید تغییر اقلیم به ایجاد میلیون‌ها شغل منجر خواهد شد.

براساس طرح بایدن، سازمان‌های فدرال باید فرصت‌های تازه برای نوآوری، تجاری کردن، و توسعه فناوری‌ها و زیرساخت‌های انرژی پاک را شناسایی کنند.

این طرح خواستار ایجاد "ابتکارعمل سپاه اقلیمی" می‌شود که به گفته مقام‌های دولت بایدن نسل تازه‌ای از آمریکایی‌ها را برای حفاظت و احیای زمین‌ها و منابع آب ملی به کار خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.