قالیباف: در غنی سازی ۲۰ درصد از برنامه جلوتریم

محمدباقر قالیباف که به اتفاق هیات همراه روز پنج شنبه از مجتمع غنی سازی شهید علی محمدی (فردو) بازدید کرد، گفت: در غنی سازی اورانیوم بسیار جلوتر از برنامه زمانبدی شده هستیم.

رییس مجلس گفت: این نوید را هم به مردم عزیز کشورمان بدهم که اگر بحث مربوط به غنی سازی ۲۰ درصد ۱۲۰ کیلو در سال بود در همین زمان کمتر از یک ماه متخصصان توانستند ۱۷ کیلو غنی سازی کنند یعنی از جهت زمان بندی نیز جلوتر هستیم. 

وی گفت: بحث نصب سانترفیوژهای IR۲m نیز مسیر خودش را طی می کند ، بخشی از آن نصب شده و بخشی هم در حال نصب است

قالیباف با تاکید بر اهمیت صنعت صلح آمیز هسته ای در روند توسعه کشورها از جمله برای ایران از همه متخصصان و دست اندرکاران این بخش قدردانی کرد. 

وی همچنین گفت که از طرف خود و نمایندگان مجلس از دولت به خاطر اجرای مرحله به مرحله و بدون درنگ و هم در موضعگیری هم در عمل، قانون هسته ای تشکر می کند. 

رییس مجلس افزود: در این خصوص بویژه از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه که گام های جدی و اساسی برداشتند، قدردانی می کنم. 

قالیباف در بخش دیگری از سخنان گفت: گروه پنج بعلاوه یک به وظایف خود در چارچوب برجام عمل نکرد به همین دلیل ما هم هیچ وظیفه ای برای انجام تعهدات مذکور نداریم. 

وی تاکید کرد  که اگر هر وقت آنها به تعهدات خود عمل کنند، یعنی رفع تحریم ها از جمله در فروش نفت و مسائل بانکی و تجارت رفع شد، در صورت فراهم شدن چنین شرایطی با گزارش به مجلس شورای اسلامی، مجلس بر اساس همان مواد ۳۶ و ۳۷ برجام، به این توافقنامه برمی گردیم و به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.