ذوالنوری: عوامل ترور شهید فخری زاده شناسایی شدند

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران گفت: این قانون یک زمان بندی دارد یک بعد آن که اصلی ترین بخش آن می باشد و از ۵ اسفند آغاز می شود، توقف اجرای داوطلبانه «پروتکل الحاقی» می باشد اما آنچه مربوط به قبل ۵ اسفند است شروع به ساخت، نصب سانتریفیوژ های پیشرفته بود که سازمان انرژی اتمی کامل اجرا کرده است.

گزارش های دریافتی از سازمان انرژی اتمی مثبت بوده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: از اهداف قانون و اقدامات برنامه ریزی شده برای اجرای این قانون مطلقا عقب نیستیم و یقینا اگر طرف های برجامی به تعهدات خود تا ۵ اسفند عمل نکنند مرحله بعدی قانون اجرا می شود.

ذوالنوری افزود: در خصوص غنی سازی اورانیوم این فرصت داده شده تا پایان سال ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی سازی شود که این کار آغاز شده و طبق بررسی های صورت گرفته خروجی خوبی هم داشته است از همین رو پیش بینی ما این است که حجم تکلیفی قانون صورت می پذیرد.

وی اظهارداشت: سازمان انرژی اتمی بر اساس این قانون مکلف شده است ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم غنی سازی بالای ۳.۵ درصد داشته باشد که گزارش های دریافتی از سازمان انرژی اتمی مثبت بوده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه ایا اروپایی ها به وظایفشان در برجام تا تاریخ مقرر عمل خواهند کرد یا خیر، گفت: با شناختی که از طرف های مقابل داریم اگر بخواهند، می توانند تکالیف خود را انجام دهند، منتهی امروز اروپا تحت اراده آمریکا حرکت می کند، اروپا مستقل نیست و با توجه به اینکه فرایند تصمیم گیری در اروپا زمانبر و سخت است و عدم استقلال ان ها در تصمیم گیری و وابسته بودن به آمریکا، پیش بینی ما این است که اروپایی ها در این زمان باقی مانده بعید می دانیم وظایفشان را انجام دهند اما اگر اراده اقدام به وظایفشان در برجام داشته باشند می توانند اما اراده ای ندارند. آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای و اقدامات ضدتحریمی ایران، توقیف شناورهای ایرانی، عاملان ترور شهید فخری زاده، انفجار تاسیسات نطنز و ... در گفتگوی اختصاصی العالم با رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

 اروپا رویه خود را ادامه دهد، اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موبه مو اجرا خواهد شد

وی افزود: نتایج این قانون بستگی به اروپا و خودمان دارد، آن ها قانون شکنانه رفتار می کنند و اگر رویه خود را ادامه دهند قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موبه مو اجرا خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما معتقدیم مجلس دیر هنگام وارد شد، زمانی که ترامپ از برجام خارج شد قانونی را تدوین کردیم که این قانون فعلی را در بر می گرفت، اما رئیس وقت مجلس اجازه توزیع در صحن مجلس را نداد از همان زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، ما معتقد بودیم که نباید وقت کشی شود ما هم باید تعهدات برجامی خود را کنار بگذاریم تا آنها به وظیفه خود برگردند. معنای این کار خروج از برجام نیست برجام تعهداتی برای دو طرف تعیین کرده است اگر آنها به تعهدات خود عمل نمی کنند ما هم نباید عمل کنیم که معنی این کار نه خروج از برجام و نه سرکشی و طغیان از سوی ما است. ما می گوییم آنها باید به وظیفه خود عمل کنند و حق ما را که به وظیفه خود عمل کرده ایم، نیز بدهند.

 دولت تا جایی که می توانست اتمام حجت کرد برای این که فردا ایران متهم نشود

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پس از این مرحله دولت از طریق شورای عالی نظارت برجام وارد این عرصه شد و گام های پنجگانه را طراحی کرد منتهی اعتقاد ما بر این بود که دولت این گام ها را اجرایی نکرده است. به عنوان مثال دولت گفته که برجام تعیین کرده ما اورانیوم را تا ۳ و ۶۷ درصد غنی سازی کنیم که دولت در یک گام تصویب کرد که اورانیوم ۴ و ۲ درصد غنی سازی شود این نکته چیزی نیست که اروپا نگران آن شود و طرف مقابل را وادار به واکنش و انجام وظیفه کند، لذا ما (مجلس) گفتیم که کشور باید بالای ۳ و نیم درصد و به هر میزان و در هر سطحی که نیاز است ، غنی سازی صورت بگیرد و تکلیف کردیم که باید ۱۲۰ کیلو درهر سال بالای ۲۰ درصد غنی سازی کنیم لذا این اقدام می تواند طرف مقابل را وادار کند که وظیفه خود را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد، دولت ما تا جایی که می توانست اتمام حجت کرد برای این که فردا ایران متهم نشود که برجام را اجرایی نکرده است، ما به طرف مقابل فرصت دادیم تا حجت ها تمام شود از سوی دیگر دولت در این زمینه با روحیه انقلابی ورود نکرد. طرف مقابل ما زبان اخلاق نمی فهمد بلکه زبان معامله بازاری یا زبان زور می فهمد لذا به هر شکلی که عمل کنند ما نیز به همان شکل عمل خواهیم کرد و یقینا از این پس جمهوری اسلامی محکم روی منافع خود خواهد ایستاد و عقب نشینی نخواهد کرد بلکه چون دیگر به طرف مقابل اطمینانی نداریم لذا اول آنها هستند که باید خودشان را به ما ثابت و اطمینان ما را جلب کنند که بعد ما اقدام بعدی را انجام دهیم ما دیگر با خوشبینی با طرف مقابل عمل نخواهیم کرد.

رژیم صهیونیستی ۷۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فکر می‌کنم حکام آمریکا و غرب را باید از ابتدای آموزش الفبا بیاورند و زبان و کلمات را به آنها آموزش بدهند، چون امروز در ادبیات آنها هر حرکت مشروعی که از خودش و موجودیت خودش، حیات خودش دفاع کند مقابل تجاوز و اشغال بایستد او متهم می‌شود به تروریست؛ امروز آنها سنگ را بستند و سگ را رها کردند، تروریست دولتی که مصداق برجسته آن رژیم صهیونیستی است آزاد است، آقای اولمرت اعتراف می‌کند که ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای رژیم صهیونیستی دارد، منابع غیررسمی ولی معتبر ما می‌گویند رژیم صهیونیستی ۷۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و پای هیچ معاهده‌ای از جمله ان‌پی‌تی را امضا نکرده است، اما امروز شاهدیم آمریکا و غرب با این رژیم همکاری نظامی و هسته‌ای دارد، ولی شاهدیم جمهوری اسلامی که به هم قوانین هسته‌ای دنیا پایبند است که زیر فشار تحریم قرار می‌گیرد، داعش و تکفیری‌های تروریست را خودشان ایجاد می‌کنند ولی حزب‌الله که از تمامیت ارضی لبنان و ماهیت و حیات خودش دفاع می‌کند و مورد قبول ملت لبنان است تروریست شناخته می‌شود، یمن همین‌طور، الحشدالشعبی هم به همین شکل، همه جریانات مقاومت که در مقابل اشغال ایستاده‌اند را به تروریست متهم می‌کنند، این اتهام برای ما باعث نگرانی نیست، از تحریم هم نگران نمی‌شویم، ثابت شده است در تحریم ما خودکفا می‌شویم، تحریم نعمت نیست و از آن حمایت نمی‌کنیم ولی می‌گویم اگر دشمن ما این مسیر را انتخاب کرده است خیالش باطل است که می‌تواند جریان مقاومت را متوقف کند، جریان مقاومت اسمش؛ وجودش را تضمین می‌کند، مقاومت است نه سازش و عقب‌نشینی.

وی افزود: ادامه دادن مسیر تحریم‎ها بعید نیست و ما هم خودکفایی و دورزدن تحریم‌ها را آموختیم، کمااینکه چرا می‌گویند برمی‌گردیم به برجام، آیا تحریمی هست که آنها امتحانش نکردند؟ مگر نمی‌خواستند بشار اسد را چندهفته‌ای بردارند، مگر نمی‌خواستند حزب‌الله را متوقف کنند؟ مگر نیامدند عراق را تسخیر کنند و مقاومت الحشدالشعبی را از بین ببرند؟ مگر نگفتند نابودی جمهوری اسلامی ایران را پیش از ۲۲ بهمن دو سال پیش جشن خواهند گرفت؟ اینها را حرف زدند و همه شاهدند ولی همه دنیا شاهدند کسی که پرچم‌دار مقابله با ایران و مقاومت بود به زباله‌دان تاریخ سپرده شد و امروز همه آنهایی که قرار بود مأموریت آقای ترامپ باشد که آنها را از بین ببرد، ایستاده‌اند و استوارند، بنابراین تحریم‌ها آخرین حربه شوم دشمنان جمهوری اسلامی است که نتیجه‌ای از آن نخواهند گرفت.

 توقیف کشتی کره جنوبی ارتباطی با بلکوه شدن پول های ایران ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص توقیف نفتکش کره جنوبی به دلیل مشکلات زیست‌محیطی از سوی ایران و ادعاهای طرف کره‌ای گفت: موضوع بلوکه شدن پول‌های ایران در سئول که رقم بالایی هم هست جدا از توقیف کشتی کره‌ای است؛ شناور کره‌ای محیط‌زیست خلیج‌فارس را آلوده کرد و ما در مقابل قانون‌شکنی این شناور آن را توقیف کردیم، این توقیف وظیفه قانونی ایران بود و اگر این شناور کره‌ای نبود مثلاً ژاپنی، چینی، روسی یا آلمانی هم بود ما همین برخورد را داشتیم و ارتباطی با توقیف پول‌های ایران ندارد ولی طبیعتاً اینکه ما چطور با کره جنوبی تعامل کنیم و این شناور را چگونه آزاد کنیم دستگاه قضایی ما تصمیم می‌گیرد و ارتباطی با دولت هم ندارد، ایران سیستم قضایی مستقل دارد و قانون را اجرا می‌کند، طبیعتاً این موضوع که چون کره جنوبی پول‌های ایران را بلوکه کرده است سخت‌تر با آن برخورد کنیم در سیستم قضایی ما نیست، ولی طبیعتاً اگر کره جنوبی به وظیفه خود عمل کنند و پول‌های ایران را آزاد کند حسن ظن و عمل آنها می‌تواند عمل متقابل جمهوری اسلامی را نیز به دنبال داشته باشد و می‌تواند کمک کند، اگر به آنها به وظیفه خود عمل می‌کنند.

شناسایی عوامل ترور شهید فخری زاده

ذوالنور در خصوص ترور شهید محسن فخری زاده گفت: افرادی که در این ترور دست داشتند شناسایی و از طریق اینترپل برای دستگیری آنها اقدام شده و در مرحله دوم پرونده‌های متعددی در این زمینه در دستگاه امنیتی و قوه قضاییه کشورایجاد شده است و ما در حقیقت عامل اصلی و در حقیقت عاملین ترور را رژیم صهیونیستی می دانیم، لذا طرح شکایت و دعوا و پیگیری کیفری این موضوع از طریق مجامع بین المللی توسط قوه قضاییه و وزارت خارجه ما در حال رسیدگی است .

 نفوذ و خیانت داخلی در ماجرای خرابکاری نطنز

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس پیرامون خرابکاری نطنز اظهار داشت: با بررسی و تحقیق به این نتیجه رسیدیم که در نطنز از طریق نفوذ و خیانت داخلی این خرابکاری صورت گرفته است و افرادی که در این زمینه عامل بودند شناسایی شدهاند و مسیر ردیابی آنها و مجازات آنها هم ادامه دارد و ما باز هم دست نظام سلطه و رژیم صهیونیستی را آلوده به این موضوع می‌بینیم و انتقام لازم را از رژیم صهیونیستی و عوامل این موضوع خواهیم گرفت.

وی افزود: با این اقدامات هرگز ماشین تکنولوژی جمهوری اسلامی متوقف نخواهد شد به دلیل اینکه فناوری هسته‌ای در کشور ما از صفر تا صد بومی سازی شده است و به یک، دو یا صد دانشمند متکی نیست و به سرعت این خلأها را پر خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در مصون‌سازی مراکز هسته‌ای و حیاتی در پدافندغیرعامل باید سرمایه‌گذاری و مراقبت و دقت بیشتری بکنیم و اتفاقاً قانون پدافند غیرعامل را در مجلس شورای اسلامی بعد از بودجه به صحن خواهیم برد و قانونی بسیار قوی و جامع و متقن است که ما باید با پدافندغیرعامل و تدابیر لازم از بروز چنین خساراتی که در نطنز شاهد آن بودیم جلوگیری کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.