آخرین جزئیات خرید واکسن کرونا

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۸ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۶۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی  و متاسفانه ۹۱ نفر از هموطنانمان جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.

با در نظر گرفتن آمار امروز، تعداد مبتلایان ویروس کرونا در کشور از ابتدای همه گیری به ترتیب به یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۳۱۴ نفر و تعداد جانباختگان به ۵۷ هزار و ۶۵۱ تن رسید.

به گفته سیما لاری بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

محدودیت‌های شبانه تهران برداشته می‌شود؟

با وجود اینکه در هفته‌های اخیر آمار کرونا رو به نزول بود، متخصصان هشدار دادند که این وضعیت شکننده است و در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی ایران در خطر شیوع موج چهارم خواهد بود؛ به همین دلیل با وجود کاهش آمار محدودیت‌های ترافیکی و کرونایی همچنان پابرجا ماند.

در روزی که گذشت ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران محدودیت‌های تردد شبانه در پایتخت را غیرضروری دانسته و خواستار لغو آن شد.

خداکرمی گفت: به نظر می‌رسد که در حال حاضر شرایط به لحاظ کرونا قابل کنترل شده است و اگر حفظ پروتکل‌ها توسط شهروندان ادامه یابد همچنان روند بسیار مناسبی درجهت کاهش کرونا خواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر محدودیت‌های تردد در شب‌هنگام از ساعت ۲۱ در پایتخت باعث ایجاد ترافیک‌های شدید در برخی از بزرگراه‌ها و معابر شده و با توجه به کاهش آمار کرونا به نظر می‌رسد که دیگر اجرای آن ضروری نیست.

خداکرمی تاکید کرد: البته استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، پیشگیری از رفت و آمد در محل‌های شلوغ و رعایت فاصله اجتماعی همچنان باید مدنظر باشد.

در همین رابطه حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران با تاکید بر ادامه محدودیت‌های تردد، اصناف و تردد شبانه در استان تهران، گفت: حداقل تا پایان این هفته محدودیت‌ها پابرجاست و تاکنون هیچ تغییری نکرده است و برابر مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا اقدام خواهد شد.

وی تاکید کرد: بی تردید برای تغییر وضعیت و محدودیت ها باید تا پایان هفته منتظر تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا باشیم و هر موردی به استان تهران ابلاغ شود بر اساس آن عمل خواهیم کرد.

اما با وجود برقرار ماندن برخی محدودیت‌های ترافیکی شهری، دریافت مجوز برای سفر خودروها از تهران به شهرهای برداشته شد. 

ایمان قربانی، مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران، اظهارکرد: با توجه به اینکه وضعیت اغلب شهرهای کشور به زرد تغییر کرده دیگر نیاز نیست افرادی که متقاضی سفر از تهران به شهرهای دیگر با خودرو شخصی هستند به سامانه صدور مجوز خروج از تهران مراجعه کنند و این سامانه به دلیل تغییر وضعیت فعلا فعال نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها استان مازندران در وضعیت نارنجی قرار دارد و بنا به تصمیمی که از سوی استاندار و مسئولان استان مازندران گرفته شده، ورود به این استان ممنوع است و افراد برای سفر به این شهر می‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

واکسن جدید ایرانی کرونا کد اخلاق اخذ می‌کند

در روزی که گذشت، وزیر بهداشت آخرین اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا از منابع معتبر و واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر کشور را اعلام کرد.

سعید نمکی گفت: در ثبت واکسن، چهار منبع مهم جهان پیگیری می شود که یک منبع اروپایی است، یک منبع معبتر در کشور چین و یک سازنده در کشور روسیه و همچنین دو شرکت تولید کننده در کشور هندوستان هستند.

 وی در این باره افزود: خوشبختانه پرونده ها رسیدگی شده و کار دارد به اتمام می رسد. این اقدامات علاوه بر آنچه که در سبد کووکس سازمان جهانی بهداشت داریم، است و امیدواریم بزودی بتوانیم اولین محموله ها برای واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر را وارد کشور کنیم.

وی گفت: در زمینه ساخت داخل هم واکسنی که در انستیتو پاستور با انتقال دانش فنی کشور کوبا پیگیری می کردیم، خوشبختانه به نهایت رسیده است. یک مجموعه ای را در کشور با همکاری غیر از کشور کوبا در مجموعه ای از بخش خصوصی برای ساخت یک واکسن مشترک با یکی از کمپانی های آسیایی دیگر داریم که ان‌شاءالله پیشرفت آن را هم به استحضار مردم می‌رسانیم. کار کارآزمایی بالینی در زمینه واکسن مجموعه برکت به خوبی دارد پیش می‌رود و انستیتو رازی هم اجازه تست بالینی واکسن خود را گرفته و به زودی این اقدام هم شروع خواهد شد. مجموعه دیگری هم در کشور داریم که امیدواریم تا هفته آینده بتواند برای کارآزمای بالینی اجازه را بگیرد.

اما علاوه بر اخبار خوش وزیر بهداشت، امروز اخبار دیگری در خصوص واکسن کرونای ایرانی دیگری به نام میلاد نور منتشر شد. این واکسن قرار است به زودی کد اخلاق را دریافت کند؛ اخذ کد اخلاق به این معناست که واکسن مرحله حیوانی را به پایان رسانده است و می‌تواند وارد فاز انسانی شود.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در مورد فعالیت شرکت‌های دانش بنیانی در حوزه واکسن کرونا اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان فعالیت چشمگیری در حوزه کرونا داشتند. واکسن کرونای رازی به تازگی کد اخلاق را دریافت کرده و به زودی آزمایشات خود را شروع می‌کند.

به گفته قانعی ممکن است واکسن «میلاد نور» که مرتبط با وزارت دفاع است، به زودی کد اخلاق را دریافت کند.

او ادامه داد: در حال حاضر ۳ واکسن ایرانی کرونا امکان ورود به مرحله آزمایش انسانی را دارند؛ پیش بینی می‌شود تا پایان سال، ۵ واکسن در فاز مطالعات انسانی داشته باشیم.

او درباره این شرکت‌ها توضیح داد: تا زمانیکه واکسن شرکتی، کد اخلاق نگیرد، حق رسانه‌ای شدن ندارد و نمی‌توان از آن به عنوان واکسن کرونا یاد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.