«جائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین افزود که ۲۵ نفر از خدمه دو کشتی توقیف شده توسط اندونزی چینی هستند. با این حال این مقام چینی توضیح نداد که همه این افراد در یک کشتی هستند یا در هر دو کشتی مستقر بوده اند.

گارد ساحلی اندونزی روز یکشنبه دو نفتکش با نام‌های «ام‌تی هورس» (MT Horse) متعلق به ایران و «ام‌تی فری» (MT Frea) با پرچم پاناما و تحت مدیریت یک شرکت چینی را در آب های این کشور توقیف کرد.

این مقام چینی گفت: سفارت ما در جاکارتا نگرانی خود را نسبت به سرنوشت اتباع چینی به مقامات این کشور اعلام کرده است، ما از آنها خواستیم که در اسرع وقت وضعیت دریانوردان چینی را مشخص کرده و ما را رسماً مطلع کنند.

 سخنگوی وزارت خارجه چین از اندونزی خواست تا «به طور منصفانه و مطابق با قانون» با دو کشتی توقیف شده و همچنین خدمه ها برخورد کند.

اندونزی اعلام کرده است این دو کشتی که در آب‌های پونتایاناک، ‌واقع در استان کالیمانتان غربی این کشور به دلیل جابه جایی بدون مجوز نفت توقیف شده بودند؛ به کمک کشتی های گشت ساحلی "کی ان مورور ۳۲۲" و پشتیبانی کشتی "کی ان بلوت لاوت ۴۰۶" در راه جزیره باتان هستند و قرار است به این جزیره منتقل شوند.

همزمان رویترز به نقل از مقامات اندونزی اعلام کرد: توقیف این دو کشتی مربوط به تحریم های ایالات متحده که برای جلوگیری از صادرات نفت ایران اعمال شده، نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.