نیویورک تایمز: بایدن به مسیر قدیمی در روند نزاع فلسطین و اسرائیل بازمی‌گردد

مایکل کرولی، خبرنگار نیویورک تایمز اما گفت که فرصت تحقق توافق اسرائیلی- فلسطینی همچنان بعید است.

وی گفت که بازگشت روابط با فلسطینی‌ها دقیقاً دو سال بعد از پایان این روابط توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا صورت می‌گیرد که این مساله حکایت از بازگشت روش قدیمی و تعامل "منصفانه" در قبال نزاع اسرائیل- فلسطین بعد از سیاست‌های جانبدارانه ترامپ به نفع اسرائیل دارد.

این تغییر رویکرد جدید آمریکا شامل ارائه کمک‌ها به فلسطینی‌ها می‌شود. همانطور که ریچارد میلز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد.

مساله نزاع میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در فهرست توجهات بایدن در سیاست خارجه نیست، اما آنطور که کرولی می‌گوید، این رویکرد با بازگشت به استراتژی کلی و سابق سیاست خارجه آمریکا است.

دونالد ترامپ در سیاست‌ خود که جارد کوشنر، داماد و مشاور وی او را به سمت این سیاست‌ها سوق می‌داد، موضع مجازات گونه‌ای را در قبال فلسطینی‌ها اتخاذ کرد تا آنها را به سمت امتیازدهی‌ها به نفع اسرائیل سوق دهد، اما این امر هیچ نتیجه‌ای در برنداشت. اما در حال حاضر فلسطینی‌ها و حامیان راهکار تشکیل دو کشور از تغییر رویکرد آمریکا استقبال کرده‌اند.

دیوید بن عامی، رئیس گروه لابی لیبرال یهودی آمریکایی اعلام کرد: این همان تحرک قاطعانه‌ای است که دولت نیازمند آن بود تا مجدداً اعتبار به آمریکا به عنوان یک میانجی‌گر میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بازگردد. رهایی از آسیب هولناکی که دولت ترامپ باعث آن شده بود، با ازسرگیری روابط با رهبری و مردم فلسطین آغاز می‌شود.

علاوه بر بستن هیئت سازمان آزادی بخش در واشنگتن در سال ۲۰۱۸، دولت ترامپ کنسولگری آمریکا را در قدس شرقی بست، اما دولت بایدن با موانعی برای گشودن هیئت فلسطین در واشنگتن مواجه خواهد بود، چراکه کنگره در سال ۱۹۸۷ تصمیمی مبنی بر عدم اجازه به فلسطینی‌ها برای گشودن دفتر در آمریکا صادر کرد.

احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان ازادی بخش فلسطین گفت: برای نخستین بار، دولت بایدن موضع خود را نسبت به روند مسالمت آمیز و راهکار تشکیل دو کشور ابراز کرده است. ما بر این باور هستیم که این تصمیم راه را برای ازسرگیری روابط دوجانبه آمریکا- فلسطین باز خواهد کرد و روند مسالمت آمیز را در چارچوب نظارت بین‌المللی قرار می‌دهد.

با افزایش انتقادها از اسرائیل در داخل حزب دموکرات، اما بایدن به موضع میانه پایبند بود و در انتقاد از اسرائیل همچون سایر دموکرات‌ها شتاب به خرج نداد.

نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد، سیاست بایدن در جهت حمایت از راه حل مورد توافق برای ایجاد تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین خواهد بود.

ریچارد میلز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل گفت، جو بایدن قصد دارد حمایت از فلسطینی‌ها را ازسربگیرد و گام‌هایی برای بازگشایی هیئت‌های دیپلماتیکی بردارد که دولت دونالد ترامپ آنها را تعطیل کرد.

میلز گفت: دولت بایدن برنامه‌های حمایتی از توسعه اقتصادی و کمک‌های انسانی به مردم فلسطین را از سرخواهد گرفت. اما ما به این اقدامات به عنوان یک هدیه به رهبری فلسطین نمی‌نگریم. این کمک‌ها به میلیون‌ها فلسطینی کمک خواهد کرد و به ایجاد فضای مناسب و باثبات برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها کمک می‌کند.

او اضافه کرد: واشنگتن از اسرائیل و فلسطین خواهد خواست گام‌های یک‌جانبه را که راه حل دو کشوری را سخت‌تر می‌کنند، کنار بگذارند. آمریکا از راه حل دو کشوری برای زندگی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در کنار یکدیگر در صلح و امنیت حمایت می‌کند که از مولفه‌های تداوم برخودار باشد.

میلز تاکید کرد: آمریکا به ترغیب کشورهای دیگر برای عادی سازی روابط با اسرائیل ادامه خواهد داد اما اذعان دارد که هیچ راه حلی جایگزین راه حل صلح بین اسرائیل و فلسطین نیست.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فسطین از برگزاری انتخابات سراسری خبر داد که این نخستین انتخابات از ۱۵ سال قبل است و برخی از تحلیلگران آن را تلاشی برای نزدیک شدن به بایدن می‌داند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.