بایدن در پاسخ به فرانسه سیاست خود را در قبال "حزب‌الله" لبنان تغییر می‌دهد؟

خولیو زیدان، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در فرانسه در گفت‌وگو با "رادیو اسپوتنیک" گفت، فرانسه به مشارکت حزب الله به عنوان یک گروه سیاسی در لبنان و مذاکرات میان این حزب و سایر گروه‌های لبنانی اذعان دارد و هدفش آرام کردن وضعیت این کشور و نظارت بر سیاست خارجی آن است. جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا بدون شک در پاسخ به این تلاش‌های فرانسه سیاست خود را در قبال حزب الله تغییر خواهد داد اما سوالی که مطرح است این است که چه وقت این تغییر اتفاق می‌افتد. 

وی افزود، بایدن همیشه از زمانی که معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود، روابط خوبی با فرانسه داشت‌.

زیدان ادامه داد، البته اگر بایدن بخواهد حزب الله را یک سازمان تروریستی قلمداد کند، این مساله فرانسه را در وضعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد زیرا تعامل پاریس با دولت لبنان بیشتر پیرامون حل بحران‌های این کشور و عدم تشدید تنش میان بیروت و واشنگتن است. 

وی گفت، مشکل این است که گروه‌های سیاسی لبنان که با حضور فرانسه در بحران لبنان موافق هستند هنوز میان خود به توافقی نرسیده و مشکلاتی هم با حزب الله دارند، بنابراین اگر واشنگتن روی تروریستی خواندن حزب الله پافشاری کند، احزاب لبنان و گروه‌های سیاسی در این کشور و نیز فرانسه همگی تحت فشار قرار خواهند گرفت و این مشکل را وخیم‌تر می‌کند.

خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از مسؤولی در نهاد ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده بود، آمریکا برای کمک به خروج لبنان از بحران سیاسی و اقتصادی خود نیاز دارد رویکرد واقعی‌تری در تعامل با حزب الله در پیش بگیرد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هدایت تلاش‌های بین‌المللی برای نجات لبنان از بدترین بحران خود را بر عهده دارد اگرچه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از ابتکارعمل ماکرون حمایت کرد اما با قرار گرفتن حزب الله که واشنگتن آن را سازمان تروریستی خوانده، در این ابتکار عمل مخالفت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.