دیدار مجازی سید حسن نصرالله و جبران باسیل

شبکه المیادین به نقل از منابع خود گزارش داد: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان دیداری مجازی با یکدیگر داشتند. طبق اطلاعات المیادین، گفت‌وگوها در این دیدار شامل کلیات توسعه روابط میان دو طرف در تمامی سطوح بود.

همچنین در این دیدار که دور از رسانه‌ها انجام شد، دو طرف درباره تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری جزئیات توسعه توافق میان دو طرف که در سال ۲۰۰۶ امضا شده بود، توافق کردند. طبق اطلاعات المیادین، در این کمیته دو نماینده از حزب‌الله و سه نماینده از جریان ملی آزاد حضور دارند.

طبق اطلاعات به دست آمده، اولین نشست این کمیته اواخر این هفته و یا اوایل هفته آینده برگزار خواهد شد، حزب‌الله نیز از قبل پرونده کاملی از توسعه روابط دوجانبه در تمامی سطوح را آماده کرده است.

غسان سعود، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در واکنش به این مساله گفت: توافق میان حزب‌الله و جریان ملی آزاد هدف حمله وحشیانه آمریکا قرار گرفت.

سعود تاکید کرد: در دیدار نصرالله و باسیل چگونگی توسعه توافق میان حزب‌الله و جریان ملی آزاد بررسی شد و جریان ملی آزاد چگونگی ساخت کشور با همکاری حزب‌الله را بررسی می‌کند.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی افزود: مساله مقاومت و مقابله با "اسرائیل" یک مساله قطعی و پذیرفته شده است که هرگز درباره آن گفت‌وگو نخواهد شد، در حال حاضر در کمیته‌ای که تشکیل شده، عون و سزار ابی خلیل برای حضور در آن انتخاب شده‌اند و این کمیته در راستای رسیدن به راه‌حل‌هایی برای مشکلات موجود به ویژه در سطح مسایل ملی تلاش خواهد کرد.

او افزود: نصرالله و عون و باسیل جزئیات مباحثی را که کمیته بررسی خواهد کرد، دنبال خواهند کرد، سازوکارهایی نیز برای توسعه توافق و شناخت بیشتر اعضای حزب‌الله و جریان ملی آزاد با یکدیگر وجود دارند.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه در دوره اخیر شاهد بهبود گسترده روابط میان باسیل و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان بودیم و این مساله واشنگتن را آزرده می‌کند، تاکید کرد: دوروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت به طور مدام در امور داخلی لبنان دخالت می‌کند.

پیشتر خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌هایی از سوی این کشور بر جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان و وزیر خارجه سابق این کشور خبر داده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.