آمریکا خواستار آزادی معترضان بازداشتی در روسیه شد

جن ساکی روز دوشنبه در نشست خبری خود از روسیه خواست تا «بازداشت‌شدگان اخیر که از حق جهانی آزادی اجتماع مسالمت‌آمیز استفاده کرده‌بودند»، آزاد کند.

وی همچنین به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد که خواستار ارزیابی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از نقش روسیه در موضوع آلودگی سایبری نرم‌افزار سولار ویندز، دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ و استفاده از سلاح شیمیایی علیه الکسی ناوالنی و همچنین پرداخت پول به طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان، شده است.

ناوالنی یکی از اصلی ترین منتقدان  پوتین رییس جمهوری روسیه و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بود که به خاطر محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

روسیه این ادعای آلمان در مورد مسمومیت ناوالنی را رد کرد و آن را کاملا بی اساس خواند.

ماموران امنیتی روسیه ۲۸ دی، ناوالنی را در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا تعیین تکلیف وی، یک ماه در بازداشت بسر خواهد برد.

اتحادیه اروپا پیشتر با صدور بیانیه‌ای گفته بود که بازداشت ناوالنی، مخالف تعهدات بین‌المللی روسیه محسوب می‌شود.

الزام به آزمایش منفی کرونا قبل از سفر 

وی همچنین درباره تصمیم دولت بایدن با توجه به افزایش مبتلایان به کرونا در آمریکا و همچنین افزایش تعداد مبتلایان به ویروس جهش‌یافته آن، گفت که اکنون زمان برداشتن محدودیت‌های مسافرتی نیست.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: از روز سه‌شنبه تمام کسانی که می‌خواهند به ایالات متحده وارد شوند باید آزمایش منفی کرونا از سه روز پیش از ورود داشته باشند.

چین

ساکی درباره رویکرد دولت بایدن در قبال چین هم گفت: رقابت استراتژیک ما با چین برقرار است و تغییری نکرده است. پکن برای امنیت ما یک چالش است و ما به یک استراتژی و رویکرد جدید در قبال چین نیاز داریم که با همکاری دموکرا ت‌ها و جمهوری‌خواهان باید به آن دست یابیم.

وی ادامه داد: تکنولوژی هسته اصلی رقابت بین آمریکا و چین است. ما باید چین را به خاطر برخی رفتارهای غیرقانونی آن در قبال تکنولوژی، پاسخگو نگهداریم. ما در حال بازنگری جامع در قبال چین هستیم و باید همه موضوعات در آن لحاظ شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.