جزییاتی درباره قطعی های برق

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به افزایش بی رویه مصرف گاز در بخش خانگی و محدودیت سوخت رسانی به بخش نیروگاهی، گفت: به موجب پایداری شبکه برق و همچنین اطلاع رسانی مطلوب به مردم درباره خاموشی های احتمالی تصمیم بر آن شد که جداول خاموشی های برنامه ریزی شده توسط شرکت های توزیع نیروی برق منتشر و اعلام شود.

وی درباره اینکه خاموشی های برنامه ریزی شده برای چه بخشهایی از کشور اعلام می شود، گفت: شرکتهای توزیع برای نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر اقدام به تهیه و انتشار جداول خاموشی ها می کنند اما تلاش می شود با مدیریت جمیع شرایط دچار خاموشی نشویم.

وی با تاکید بر اینکه این اطمینان را به مردم می دهیم که اگر نیاز به بروز خاموشی شد، در مناطق مذکور براساس جداول اعلام شده عمل شود تا مردم با اطلاع از زمان بروز قطعی برق نسبت به آن برنامه ریزی کنند، تصریح کرد: خاموشی برای هر منطقه حداکثر دو ساعت خواهد بود. اما باز هم تاکید می کنم که اگر مردم اقدام به فقط 10 درصد صرفه جویی در مصرف گاز و برق کنند، شاهد خاموشی نخواهیم بود.

امروز معاون هماهنگی توزیع توانیر اعلام کرد که شرکت های توزیع برق باید به منظور تامین نیاز مصرف برق کشور، حتما جداول خاموشی های احتمالی به منظور اطلاع مردم اعلام کنند.

غلامعلی رخشانی مهر امروز در جلسه ستاد مدیریت سوخت نیروگاه ها، صنایع و مدیریت مصرف انرژی (گاز و برق) کشور  تاکید کرد: از فردا 7 بهمن ماه محدودیت‌هایی در نیروگاه‌های تهران و شمال کشور به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی  داریم.

همچنین محمد حسن متولی زاده - مدیر عامل توانیر  امروز اعلام کرد که یک شنبه ۲۴دی برای یک روز در ساعت های محدودی خاموشی داشتیم که تنها ۱.۵ درصد از انرژی مصرفی بود اما به دلیل تبعات آن شرمنده مردم شدیم  در همان مقطع اعلام شد که نیاز به همکاری مردم است.

وی افزود: در ۱۰ روز گذشته مردم و همکاران ما در شرکت های برق همکاری و تلاش کردند داشتند و همینطور صنایع همکاری خوبی داشتند که باعث شد به خوبی ۱۰ روز گذشته را سپری کنیم اما به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی این نگرانی وجود دارد که  دچار محدودیت شویم.
 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد از گاز و  ۵۰ درصد از برق تولیدی در بخش خانگی مصرف می شود که همین موضوع اهمیت مشارکت مردم را مشخص می کند، اظهار کرد: با اقدامات بسیار ساده مانند خاموش کردن لامپ های و وسایل برقی اضافی و کاهش یک درجه ای دما می توانیم مشکل را حل کنیم.

به گفته وی در این مدت با تعدیل و اصلاح روشنایی ها توانستیم مقداری از مصرف را کم کنیم، روشن کردن مسیر جاده ها پذیرفته نیست و تنها در جایی که انسان‌ها تردد دارند، باید روشنایی  ایجاد شود.

متولی زاده ادامه ‌داد:تنها در جایی که انسان‌ها تردد دارند، باید روشنایی  ایجاد شود، هر پایه روشنایی معادل مصرف برق ‌یک‌خانوار برق مصرف می‌کند، در این مدت بیش از۷۰۰هزار پایه خاموش شد، با خاموش کردن یک پایه روشنایی یعنی جلوگیری از سوزاندن ۱۰۰۰لیتر سوخت و  انتشار ۳ تن آلاینده های دی اکسید کربن در هر سال جلوگیری می شود.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع به مردم از جداول خاموشی ها حق مردم است و البته باید تاکید کنیم که این جداول احتمالی است و اگر مردم همکاری کنند امیدواریم که  مشکلی ایجاد نشود، تصریح کرد: همگی تلاش داریم که خاموشی ایجاد نشود، در عین‌حال صنعت برق  با راه اندازی پویش انرژی همدلی تلاش دارد تا با جلب همکاری مردم، شهرهایی که در مصرف برق صرفه جویی کنند، منافع حاصل از آن به خود همان شهر برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.