انتقاد چین از دخالت آمریکا در امور داخلی روسیه

به گزارش تاس، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه موضع مداخله‌جویانه آمریکا در امور روسیه را محکوم و با مسکو ابراز همبستگی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: چین قاطعانه با دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل مخالفت می‌کند.

به دنبال فراخوان مخالفان غرب‌گرای دولت روسیه برای اعتراض به بازداشت و حبس «الکسی ناوالنی» سرکرده اپوزوسیون دولت، هزاران نفر در چند شهر روسیه به برپایی تظاهرات اقدام کردند.

معترضان با حضور در خیابان‌های مسکو و چند شهر دیگر روسیه خواستار آزادی «الکسی ناوالنی» شدند.

در حالی که وزارت کشور روسیه پیشتر با انتشار بیانیه ای تأکید کرده بود که تجمعات مذکور غیرقانونی هستند؛ اما برخی از تجمع کنندگان به دنبال به خشونت کشاندن آن نیز بودند که پلیس روسیه در صدد متفرق کردن آنها برآمد.

این در حالیست که سفارت آمریکا در مسکو به بهانه هشدار پیرامون عدم تردد شهروندان آمریکایی، به ارائه اطلاعاتی درباره زمان و مکان برگزاری تظاهرات ضد دولتی در روسیه پرداخته بود.

وزارت خارجه روسیه پیشتر در واکنش به ارائه اطلاعاتی درباره زمان و مکان برگزاری تظاهرات ضد دولتی در این کشور از سوی سفارت آمریکا در مسکو با صدور بیانیه ای اعلام کرد: انتشار چنین داده‌های جامعی، فراتر از نگرانی درباره شهروندان آمریکایی ساکن روسیه است. تمام این‌ها با ارائه دستورالعمل‌های تحریک‌آمیز برای برانگیختن اعتراضات در کشورهایی که حکومتشان دلخواه واشنگتن نیست، مطابقت دارد.

گفتنی است که ناوالنی که تحت مجازات تعلیقی است، یکشنبه هفته گذشته در فرودگاه «شرمتیوو» مسکو بازداشت شد.

وی از دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل نقض مکرر مقررات آزادی مشروط، تحت تعقیب پلیس فدرال روسیه بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.