بروکسل شرکت‌های فایزر و آسترازنکا را تهدید کرد

به گزارش روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، اتحادیه اروپا فشارها بر شرکت های سازنده واکسن کرونا برای عمل به تعهدات خود در قبال این اتحادیه را افزایش می دهد.

اتحادیه اروپا با توجه اعلام شرکت های تولید واکسن که با اروپا قرارداد بسته اند مبنی بر تاخیر در تحویل واکسن به این شرکت ها درباره عواقب احتمالی این بدعهدی هشدار داد.

"چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی در گفتگویی با یک رسانه انگلیسی اعلام کرد: ما انتظار داریم که به قراردادهای تایید شده توسط این شرکت های داروسازی ( فایزر- بیون تک و آسترازنکا) عمل شود. وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا همچنین می تواند از روش های قانونی برای تضمین پایبندی به این تعهدات استفاده کند.

بعد از شرکت فایزر- بیون تک روز جمعه همچنین شرکت تولیدکننده واکسن انگلیسی آسترازنکا هم اعلام کرد که واکسن کم تری از آنچه با اروپا توافق کرده را می تواند به اتحادیه اروپا تحویل دهد. این شرکت دلیل این اعلام خود را تولید کم تر در یکی از ایستگاه های زنجیره تامین اروپا اعلام کرده که باعث اختلال شده است.

اتحادیه اروپا از تایید و تصویب این واکسن انگلیسی در هفته آینده خبر داده است.

کمیسر امور بهداشت اتحادیه اروپا هم پیش از این خبر داده بود که در نهادهای بروکسل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نارضایتی زیادی درباره تاخیر اعلام شده در تحویل واکسن ها در اولین 3 ماهه سال جاری میلادی وجود دارد.

وی تاکید کرد که یک برنامه زمان بندی دقیق تر ضرورت دارد که بر اساس آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا بتوانند برنامه های واکسیناسیون خود را طراحی کنند.

"جوزپه کونته"، نخست وزیر ایتالیا هم به دلیل تاخیر و کاهش تحویل واکسن کرونا از طرف شرکت های تولید کننده واکسن که با اروپا قرار داد بسته‌اند یعنی شرکت فایزر-بیون تک و آسترازنکا این مسئله را بسیار نگران کننده دانسته و شب گذشته در صفحه فیس بوک خود نوشت: این کند شدن تحویل واکسن نقض آشکار توافق انجام شده است و موجب خسارت های هنگفتی به ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی می شود و تاثیرات مستقیمی بر سلامت و زندگی شهروندان و اقتصاد ایتالیا که شدیدا مورد حمله قرار گرفته است دارد.

کمیسیون اروپایی تا به حال 6 قرارداد برای تهیه بالغ بر 2.3 میلیارد دوز واکسن کرونا منعقد کرده است؛ از جمله با شرکت فایزر- بیونتک توافقی برای تهیه 600 میلیون دوز واکسن و با شرکت آسترازنکا توافقی برای خرید بالغ بر 400 میلیون دوز واکسن کرونا منعقد شده است.

اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی اخیرا اعلام کرده است که در ماه های آینده واکسن های بیشتری به اروپا وارد خواهد شد که بیش از نیاز اتحادیه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.