وزیر بهداشت: ممکن است در درون کشور شاهد جهش در ویروس کرونا باشیم

سعید نمکی روز یکشنبه در جلسه شورای ناظرین طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم رعایت پروتکل ها، افت پیدا کند و لازمه آن نظارت همراه با آموزش است و برای آموزش به مردم، باید یک فرد یا گروه را به کار گرفت و باید سعی کنیم مردم با شیوه مناسب با آموزش خطرات آینده کووید۱۹ آشنا شوند.

وی افزود: تیم های همکاری دانشگاه های علوم پزشکی با شرکای خودمان یعنی بسیج، هلال احمر و سایر سازمان های مردم نهاد و ارگانها در این شرایط نباید از بین برود بلکه باید حتما تقویت شود. این همکاری بین بخشی در دروان بعد از انقلاب، بی نظیر بوده است و در نامه ۱۰ بندی تاریخ ۱۰ دی ماه به دانشگاههای علوم پزشکی نیز اولین بند همین بود که نباید با کاهش بیماری، این همکاری ها سست شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم که ویروس جهش یافته فقط از خارج از کشور وارد می شود بلکه ممکن است در درون کشور به دلیل تنوع ژنتیک و HLA شاهد جهش در ویروس باشیم بنابراین باید مرتب نمونه های آزمایشگاهی جهت بررسی جهش های احتمالی مورد تست قرار گیرد. 

در این جلسه که معاونین درمان و بهداشت و جمعی از مدیران ارشد وزارت بهداشت نیز حضور داشتند، همه ناظرین طرح شهید سلیمانی در استانهای کشور، گزارش هایی از پیشرفت های اجرای این طرح ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین همزمان با دوم آذر ماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

در این طرح بسیجیان ‌و کارشناسان حوزه بهداشت با مراجعه به افراد نیازمند و تأمین نیازهای اولیه آنها، به اجرای بهینه پروژه قرنطینه معکوس یاری می دهند.

اطلاع رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات در فوریت ها می تواند جان انسانهای در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات موثر، سریع و هماهنگ نجات بخشد.

در این زمینه بهترین و موثرترین راه جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است.

 این مشارکت محله محور باید بگونه ای طراحی شود که ضمن جلب اعتماد مردم، اهداف و فعالیتها توسط گروههای مردمی نیز به تحقق برسد. در این راه اطلاعات مرتبط با پیشگیری و مقابله با مخاطرات باید به روشی مورد قبول و منطبق بر فرهنگ و توانایی مردم محله به آنان ارائه شود.

موضوعی که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید و یادآور می شوند: بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی، کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه (ویروس کرونا) همه گیر خواهد کرد.

بر همین اساس، طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محتوای مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ و برای جلب مشارکت مردم از طریق انتخاب یک سفیر سلامت برای هر خانوار و یک رابط سلامت محله برای هر ۴۰ سفیر خانوار با محوریت بسیج امکانات محله و در جهت بهبود وضعیت اجتماعی (از جمله سلامت)، اقتصادی و فرهنگی جامعه مطرح شد تا با مشارکت مردم و نهادهای مردم محور، محلات از محرومیت خارج شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.