ناو هواپیمابر آمریکایی وارد دریای چین جنوبی شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، ورود این ناوهای آمریکایی به منطقه در زمانی صورت گرفته که تنش‌ها بین چین و تایوان باعث بروز نگرانی‌هایی در واشنگتن شده است.

فرماندهی نیروهای آمریکایی در هند-پاسیفیک در بیانیه‌ای اعلام کرد، ناو هواپیمابر روزولت و ناوگروهش روز شنبه وارد آب‌های دریای چین جنوب شد و این دقیقا همان روزی است که تایوان درباره ورود "غیرقانونی" بمب افکن‌های چینی و جنگنده‌های این کشور به حریم هوایی خودش در جزایر "پراتاس" گزارش مخابره کرد.

ارتش آمریکا در بیانیه خود آورده که این ناو گروه در دریای چین جنوبی برای انجام عملیات روتین به منظور تضمین آزادی دریاها و ایجاد همکاری به منظور تقویت امنیت دریایی وارد شده‌اند.

فرماندهی ناوگروه روزولت گفت:‌ پس از دریانوردی ۳۰ ساله در آب‌های بین‌المللی، این که یکبار دیگر در آب‌های دریای چین جنوبی باشیم، برایم افتخار بزرگی است و انجام دادن این عملیات روتین و ترغیب آزادی دریانوردی و تضمین مجدد به متحدان و شرکا از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دو سوم مسافرت‌های تجاری جهان از این مسیر مهم انجام می‌شود، این مساله حائز اهمیت است که ما حضور خود را در منطقه حفظ کنیم و به ترغیب نظم بر اساس قوانینی که به ما اجازه این کار را می‌دهد، ادامه دهیم.

این اظهارنظر درست چند روز پس از مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده است.

کاندیدای بایدن برای تصدی وزارت خارجه آنتونی بلینکن در جلسه تاییدیه روز سه شنبه سنا گفته بود که هیچ شکی نیست چین مهمترین چالش برای آمریکاست.

چین بارها بابت حضور و نزدیکی ناوهای نیروی دریایی آمریکا در جزایر چینی در دریای چین جنوبی شکایت کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.