توصیه‌های تغذیه‌ای موثر برای مبتلایان به بیماری‌های ریوی

معمولا توصیه به مصرف برخی غذاها آسان است اما رهنمودهایی برای مواردی که باید محدود یا اجتناب شود، روشن و ساده نیست. دکتر کالین اسپایز، دانشیار گروه رژیم‌های پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس می‌گوید: این مورد روشی برای یک رژیم غذایی مناسب و متناسب است.

وی می‌گوید: «در حال حاضر، زمان انتخاب الگوهای غذایی است که از سیستم ایمنی سالم پشتیبانی و حفاظت کند.»

در برهه‌ای از زمان درمان، تقریبا ۷۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه دچار سوءتغذیه هستند. این اتفاق زمانی می‌افتد که آنان مقدار کافی یا مواد مغذی باکیفیت یا کالری موردنیاز بدن خود را دریافت نکنند. از این گروه بزرگ، ۳۵ درصد دچار سوءتغذیه شدید می‌شوند.

اسپایز می‌گوید: افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، مدام دچار وقفه‌های درمانی می‌شوند، باید بیشتر به بیمارستان بروند و مجبورند بیشتر در بیمارستان بمانند. آنان اغلب عوارض جانبی مربوط به روده به دلیل روش درمانی دارند و در انجام کارهایی که نیاز دارند و یا می‌خواهند انجام دهند مشکل ‌دارند. با گذشت زمان، این بدان معنی است که آنان ممکن است به‌خوبی به درمان پاسخ ندهند و کیفیت زندگی پایین‌تری داشته باشند. میزان مرگ‌ومیر آنان نیز بالاتر است. نتایج مطالعات نشان داده است، افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، دو تا پنج برابر بیشتر از بیماران سالم از بین می‌روند.

با تغذیه خوب علائم بیماری خود را کاهش دهید

اسپایز می‌گوید: اگر تغذیه‌ای خوبی داشته باشید، عوارض جانبی درمانی مرتبط با تغذیه مانند کاهش اشتها، خستگی یا حالت تهوع کمتری خواهید داشت. وی به افراد مبتلابه سرطان ریه توصیه می‌کند تا از دستورالعمل‌های غذایی ارائه‌شده توسط انجمن سرطان آمریکا پیروی کنند. اگرچه نیازهای تغذیه‌ای آنان ممکن است در طول زمان متفاوت باشد اما قوانین اساسی مانند جلوگیری از افزودن قند، سدیم و چربی‌های اشباع‌شده همچنان باید اعمال شوند.

مواردی که در رژیم غذایی شما باعث عوارض جانبی طی درمان سرطان ریه می‌شود عبارتند از:

• غذاهای چرب، غذاهای سرخ‌شده یا بسیار تند که می‌تواند منجر به حالت تهوع و اسهال شوند.

• غذاها و مایعات بسیار گرم که می‌توانند معده شما را نیز ناراحت کنند. در مورد محصولات لبنی نیز همین مسئله وجود دارد.

• نوشیدن مقدار زیادی کافئین. شما مایعات از دست می‌دهید و می‌تواند باعث یبوست شود.

پرهیز از برخی مواد غذایی

درمان‌های سرطانی مانند شیمی‌درمانی، به گلبول‌های سفید خون شما را که خط مقدم بدن شما در برابر عفونت هستند، آسیب می‌رسانند؛ بنابراین میکروب‌ها و باکتری‌های رایج در بعضی از غذاها ممکن است به راحتی وارد سیستم بدن شما شوند.

از اکثر غذاهایی که خام، نیمه‌پخته یا غیرپاستوریزه هستند، به این معنی که فرآیند حرارتی که باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شوند و در آن‌ها رعایت نشده باشد، باید اجتناب کنید چون میکروب‌ها در این مواد غذایی کمین کردند، به‌عنوان‌مثال به سالادهای موجود در رستوران فکر کنید و قسمت‌های غذای فله که دست‌های زیادی در مراحل مختلف تهیه و سرو آن‌ها شرکت دارند.

اگر این نکات را به خاطر بسپارید، دور کردن سبد یا بشقاب خود از غذاهای احتمالا مضر کار سختی نیست:

• از خوردن غذای اغذیه‌فروشی خودداری کنید. غذاهایی مانند برش‌های غذایی سرد، سالامی نپخته و خشک‌شده و سالادهای گوشتی می‌توانند باکتری‌های لیستریا که موجب مسمومیت غذایی می‌شوند را در خود حفظ کنند.

• از خوردن تخم‌مرغ‌های خام و نیم‌پز بپرهیزید. تخم‌مرغ‌ها حتی تخم‌مرغ‌های بسیار تازه با پوسته‌های تمیز که به‌خوبی پخته نشده باشند، ممکن است دارای سالمونلا، باکتری‌هایی باشند که سالانه باعث هزاران مورد مسمومیت غذایی و ده‌ها مرگ می‌شوند. از تخم‌مرغ‌هایی که در یخچال نیستند و یا ترک‌خورده‌اند نیز استفاده نکنید. از خوردن غذاهایی که ممکن است تخم‌مرغ خام داشته باشند، ازجمله سس سالاد سزار، اسموتی‌ها، خمیر کلوچه خام، مایونز خانگی و سس‌های حاوی تخم‌مرغ پرهیز کنید.

• شیر خام را که پاستوریزه نشده‌ است را هرگز ننوشید و یا لبنیاتی مانند ماست، پنیرهای نرم ازجمله پنیر فتا مصرف نکنید. شیر خام می‌تواند حاوی باکتری‌های مضر ازجمله اشرشیاکلی (E. coli)، لیستریا و سالمونلا باشد.

• بستنی نیز نباید مصرف کنید چون نمی‌توانید مطمئن شوید که در آن‌ها چه چیزی وجود دارد یا اینکه دستگاه‌های تولیدی تمیز بودند یا خیر.

• فروشگاه‌های نان را نیز با دقت بررسی کنید و از خرید هر چیز پر از خامه یا کاستارد که در یخچال نیست، خودداری کنید.

• سس سالاد، سالسا و غیره را انتخاب نکنید.

• از جوانه‌های سبزیجات خام مانند یونجه، کلم بروکلی یا تربچه استفاده نکنید؛ باکتری‌ها در شرایط مرطوب و گرم که جوانه‌ها رشد می‌کنند، وجود دارند.

• سبزهای برگ‌دار ممکن است تازه و زیبا به نظر برسند، اما می‌توانند خاک را در زیر برگ‌های بزرگ خود پنهان کنند. در حال حاضر بهتر است این سبزیجات را کاملا تمیز کنید یا از محصولاتی که به‌سختی تمیز می‌شوند صرف‌نظر کنید.

• از سوشی نیز صرف‌نظر کنید. حتی ماهی پخته یا دودی نیز می‌تواند باکتری‌های مضر را در خود جای دهد. همچنین، برخی از انواع ماهی‌ها، حتی اگر پخته باشند، می‌توانند از میزان جیوه بالایی برخوردار باشند.

• از مصرف عسل خام، آجیل خام و آب‌میوه‌های غیرپاستوریزه خودداری کنید.

غذای سالم در خانه

• از غذاهایی که به‌راحتی خراب‌ می‌شوند و بیش از دو ساعت در دمای اتاق قرار گرفتند، استفاده نکنید.

• غذاهای مانده که بیش از سه روز در یخچال بوده‌اند را نخورید.

• از قرار دادن ماهی منجمد، گوشت یا مرغ منجمد برای یخ‌زدایی در بیرون از یخچال پرهیز کنید. یخ‌زدایی در یخچال یا در آب سرد که مرتبا آب آن عوض شود ایمن‌تر است.

وی تاکید کرد: افراد مبتلابه سرطان ریه باید از استعمال دخانیات و الکل خودداری کنند. در همین حال، فقط از مکمل‌های غذایی توصیه‌شده توسط متخصص انکولوژیک استفاده کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.