ساخت ۱۰۰ هزار مسکن ملی برای محرومان

طرح اقدام ملی مسکن در شقوق مختلف اعم از ثبت نام، مشارکت، خودمالکی و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی در حال اجرا است. هدف اولیه طرح احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود که اجرای این پروژه در قالب های مختلف تعداد آن را افزایش داده است.

با اینکه دولت اعلام کرده مسکن ملی برای اقشار متوسط به بالا طراحی شده، بخش قابل توجهی از این طرح که بر عهده بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قرار دارد برای اقشار پایین و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ساخته می‌شود.

در حال حاضر ساخت ۱۳۸ هزار واحد برعهده بنیاد مسکن قرار دارد که ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و ۳۸ هزار واحد در سایر شهرها ساخته می‌شود.

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز اقدام به احداث ۱۰۰ هزار واحد می‌کند که بنا به گفته محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) عمده زمین‌های آن متعلق به ستاد است.

 البته ستاد اجرایی احداث ۶۰ هزار واحد در مناطق محروم و کم برخوردار را نیز در دستور کار خود دارد که مجموعه واحدهای در تعهد ستاد برای اقشار محروم را به ۱۶۰ هزار واحد می‌رساند.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد.  برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد.  این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم، سوم و چهارم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله چهارم از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و پنجشنبه (۲۵ دی ماه) به اتمام رسید. پایان بهمن ماه جواب استعلام متقاضیان اعلام می‌شود. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.