قانون‌گذاران انگلیسی خواستار تحقیق در مورد شرکت بریتانیایی به ظن ارتباط با انفجار بیروت

به گزارش رویترز، این شرکت با نام Savaro Ltd با آدرسی در لندن ثبت شده و مانند تمام دیگر شرکت‌های بریتانیایی ملزم به ارائه اسامی مالکان در سامانه ثبت شرکت‌های انگلیس با نام Companies House است.

"مارینا پسیو"، زنی که نام او به عنوان مالک و تنها مدیر شرکت Savaro در سامانه ثبت شرکت‌های انگلیس آمده، این هفته در ایمیلی به رویترز اعلام کرد که در حال فعالیت به عنوان عاملی به نمایندگی از یک مالک پرمنفعت دیگر است که نمی‌تواند هویت او را فاش کند.

خانم پسیو اظهار کرد: شخصی که همواره صاحب سود نهایی (UBO) شرکت بوده، همواره یکسان بوده است. همان‌طور که آگاه هستید، ما نمی‌توانیم هویت او را فاش کنیم.

وی به علت اینکه نمی‌تواند هویت مالک شرکت را افشا کند، اشاره‌ای نکرد.

قوانین حاکمیتی شرکتی جهانی UBO یا صاحب سود نهایی را کسی تعریف می‌کند که منافع معاملات یک شرکت را دریافت می‌کند و به طور معمول مالک حداقل ۲۵ درصد سرمایه شرکت است.

"مارگارت هاج"، قانون‌گذار انگلیسی و وزیر سابق کابینه که طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ ریاست کمیته امور عمومی پارلمان را بر عهده داشت، عدم ارائه صاحب سود نهایی شرکت Savaro در سامانه ثبت شرکت‌های انگیس را "خشم‌آور" خواند.

وی اظهار کرد: مقامات انگلیس باید در این مورد با توجه به اطلاعات ظاهراً نادرستی که ثبت شده، تحقیق کنند. ما باید عوامل سازمانی را که به نظر می‌رسد تخلف کرده‌اند، به چالش بکشیم.

"جان مان"، یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس که در مورد استفاده از شرکت‌های ثبت شده در انگلیس در فعالیت‌های غیرقانونی تحقیق کرده، گفت این پرونده نیاز به اجرای قوی‌تر "قوانین افشای شرکت‌های انگلیسی" را نشان می‌دهد.

تحقیقات سال گذشته رویترز در مورد انفجار بیروت که منجر به کشته شدن ۲۰۰ نفر شد، نشان داد که محموله عظیم نیترات آمونیوم که در لبنان منفجر شد، در مسیر خود در اعزام به موزامبیک، در بیروت نگه‌داری می‌شد. FEM، خریدار موزامبیکی، شرکتی را که محموله را از آن خریداری کرده بود، شرکت انگلیسی Savaro معرفی کرد.

قانون‌گذاران "هاج" و "مان" هر دو از وزارت بازرگانی انگلیس خواستند در مورد آنچه به نظر می‌رسد تخطی از قوانین افشا باشد، تحقیق کند. وزارت بازرگانی انگلیس از اظهارنظر امتناع و اعلام کرده در مورد شرکت‌های منفرد صحبتی نمی‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.