«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه العربیه که قرار است امروز پخش شود و سخنانش در شماره امروز روزنامه الشرق الاوسط بازتاب داشت ایران را به عدم پایبندی به توافقات متهم کرد و مدعی شد: دست ما برای صلح با ایران دراز شده است اما ایران به توافقات خود پایبند نیست.

وی ادعا کرد: درخواست گفت‌وگوی ایران بی‌فایده  و با هدف وقت کشی و فرار از بحرانهایش مطرح شده است.

بن فرحان درباره برجام نیز ادعا کرد که ضعف توافقات سابق در عدم هماهنگی با کشورهای منطقه است. کشورهای اروپایی متوجه نواقص توافق قبلی با ایران شده‌اند و ما با آمریکا درباره توافقی که قوی باشد مشورت و رایزنی خواهیم کرد.

وی در این مصاحبه از روابط محکم ریاض با واشنگتن سخن گفت و افزود: روابط ما با آمریکا محکم  و منافع ما مشترک است. ما با دولت‌های آمریکا اعم از اینکه از جمهوریخواهان باشند یا دموکراتها تعامل داریم.

بن فرحان در ادامه به تمجید از توافق «العلا» در عربستان پرداخت و تاکید کرد: توافق العلا اساس حل همه مشکلات حل نشده است و اعتماد داریم که همه امضا کنندگان قصد اجرایش را دارند.

وی از حضور تیم کارشناسی سعودی در دوحه برای گشودن سفارت این کشور در قطر هم سخن گفت.

وی توافق ریاض را زیربنای راهکار سیاسی و حل بحران یمن قلمداد کرد و بار دیگر از تصمیم دولت ترامپ علیه انصارالله یمن و قرار دادن آن در فهرست گروههای تروریستی ابراز خرسندی کرد و گفت: دولت «بایدن» متوجه خواهد شد که اهداف ما درباره اوضاع یمن مشترک است.

 وی که کشورش به عقیده کارشناسان عراقی در سالهای اخیر میلیاردها دلار برای ضربه زدن به امنیت عراق از طریق حمایت از گروههای تروریستی هزینه کرده ، ثبات عراق را عامل اساسی ثبات منطقه و امنیت کشورهای عربی دانست  و با تمجید از عمکرد دولت الکاظمی گفت: هماهنگی مداوم میان ریاض و بغداد در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی وجود دارد و عربستان مایل به تقویت روابط اقتصادی با عراق است.

وی درباره سوریه هم بدون اشاره به اقدامات مخرب ریاض و حمایت آن از گروه‌های تروریستی در این کشور، مدعی شد: حامی تلاش‌ها برای دستیابی به راهکار مسالمت آمیز هستیم.

بن فرحان درباره لبنان هم با حمله به حزب الله لبنان، مدعی شد: لبنان شالوده موفقیت را داراست؛ اما نیاز به اصلاحات سیاسی و کنار گذاشتن شبه نظامیان حزب الله دارد تا شکوفا شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.