همتی سیاست‌های آتی بانک مرکزی را تشریح کرد

متن کامل این یادداشت به این شرح است: سه شنبه شب گذشته، به دعوت شبکه افق، در برنامه معیار، ابعادی از تلاشهای مجموعه حاکمیت و به ویژه بانک مرکزی در خنثی سازی تحریم های آمریکا واقدامات بانک مرکزی در جلوگیری  از فروپاشی اقتصادی را تشریح کردم. 

بحث اصلی این بود که در صورت نبود سیاست گذاری های مقاومتی و اقدامات بانک مرکزی، برای کنترل تراکنش های ریالی ‌و پایه پولی و صیانت از ذخایر ارزی و تأمین مالی واردات کالاهای اساسی و دارو، افزایش پایه پولی و نقدینگی و ارزان فروشی ارز می توانست کشور را در موقعیتی قرار بدهد که مطابق پیش بینى بسیارى از تحلیل گران با تورم افسارگسیخته و‌ نرخ ارز غیرمعقول بالایی روبه رو شود.

 به دلیل سیاستها و برنامه های انجام شده و در حال انجام و ابزارهای طراحی شده و در حال استفاده، به ویژه در حوزه سیاست گذاری پولی و تأمین مالی کسری بودجه، شرایط امروز کشورمان به هیچ وجه به وضعیت قبلی باز نمی گردد و مجموع شرایط نیز همین را نشان مى دهد.بانک مرکزی و در کل مجموعه نظام به درستی از بحران تحریمها به عنوان فرصتی برای بسیاری از سیاستها استفاده کرد و این اصلاحات را ادامه خواهد داد. تجربیات گرانسنگ خنثی سازی تحریم و اصلاح روندها،چه دربانک مرکزی و وزارت نفت، وچه در بین مجموعه فعالین اقتصادی بخش خصوصی، بستر و شرایط متفاوتی را برای تجارت خارجی و نیز رشد تولید ملی،حتی با تداوم آن تحریمها فراهم ساخته است. 

روند فزاینده صادرات نفت و فرآورده وصادرات غیرنفتی در ماههای اخیر مؤید این نکته است.هرچند، شک ندارم تحریمهای آمریکا نیز  نمى تواند روند قبل را طى کند.

photo5789600865898837173

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.