فلاحت‌پیشه: مجلس یازدهم شبیه به دولت احمدی‌نژاد است

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم  با  بیان اینکه روابط کشورهای دنیا و ایران در دوره «پساترامپ» به سمت تقویت دیپلماسی می‌رود، گفت: در شرایطی که کشورها به دنبال تقویت دیپلمات‌های خود هستند تا در این راستا منافع کشورشان  را تامین کنند،  ما مسیر معکوس را در پیش گرفته‌ایم و عده‌ای بجای تقویت دیپلماسی کشور به دنبال حذف آن هستند.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: فرمان‌های متعددی از سوی جوبایدن بعد از مراسم تحلیف داده شد و بسیاری از سازوکارهای دیپلماسی جهان را فعال می کند. رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در دوره ترامپ تلاش کردند از سیاست‌های وی علیه ایران استفاده کنند و برای پیروزی او موضع‌گیری‌های داشتند، اما در شرایط کنونی و با شکست ترامپ به دنبال نقاط مشترکی هستند تا با دولت جوبایدن ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی موضع گیری اخیر مجلس در قبال محمد جواد ظریف تقویت دیپلماسی نیست و باعث تضعیف دیپلماسی می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: سؤال از وزرا حق طبیعی مجلس  است و مجلس حق دارد با توجه به وظایف اعضای کابینه دولت از آنها سؤال بپرسد، اما نظارت مجلس بر عملکرد اجرایی دولت وقتی قابل دفاع است که ماحصل آن به سود منافع ملی کشور تمام شود.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: برخورد نمایندگان با وزیر امور خارجه از این حیث قابل انتقاد بود که نه تنها در راستای منافع ملی نبود بلکه اقدامی در جهت تضعیف قدرت دیپلماسی کشور بود. باید هم به رفتار مجلس انتقاد کرد و هم به عملکرد کلی دولت که زمینه بروز چنین رفتاری را فراهم کرده است.

وی با اشاره به انتقاد نمایندگان از ظریف گفت: در شرایط کنونی به گونه‌ای عمل می‌شود که توان دیپلماسی و پیشبرد مذاکره در به عنوان یک ضعف به حساب می‌آید. آن هم در وضعیت کنونی که دنیا به دیپلماسی روی خوش نشان داده در این شرایط تضعیف وزیر امور خارجه، تضعیف دیپلماسی کشور است.

نماینده سابق مجلس بیان داشت: کاری که در جلسه روز سه شنبه مجلس صورت گرفت صرفاً تخریب ظریف نبود بلکه تخریب دیپلماسی کشور بود.

فلاحت پیشه با اشاره به سوال نمایندگان از ظریف در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه مقوله هسته‌ای مقوله کلان است و تصمیم‌گیری درباره آن در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود اما باید پرونده هسته‌ای در حوزه اجرا به وزارت امور خارجه سپرده شود که در این کار حرفه‌ای‌تر از دبیرخانه شورای عالی امنیت عمل می‌کند.

 این استاد دانشگاه اضافه کرد: خوشبختانه این کار در دولت آقای روحانی صورت گرفت و در نتیجه عملکرد مطلوب تیم مذاکراتی به تصویب برجام به عنوان یک ماحصل قابل دفاع انجامید منتهی بعد از آن شرایطی شکل گرفت که برجام مورد هجمه واقع شد و ظریف هم نتوانست از اختیارات وزارت امور خارجه و از میزان مسئولیت خودش در برجام دفاع کند. این باعث شد که عملاً به عنوان متهم اصلی شکست برجام قلمداد شود. در حالی که این شکست توسط ترامپ به برجام تحمیل شده بود.

 نماینده پیشین مجلس گفت: برجام یک دستاورد بود که سبب شد ۹۱۵ تحریم از مجموع ۱۰۴۸ تحریم برداشته شود و برای اولین بار یک کشور از قطعنامه‌های ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد که تبعاتی مانند بی‌ثباتی و شکست جدی را به دولت‌ها تحمیل می‌کرد، نجات یابد.

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دنیا برای ایران دیپلماسی را انتخاب کرده است و در این شرایط نباید وقت را تلف کنیم.

وی افزود: اروپایی‌ها در زمان سید محمد خاتمی وقت دیپلماسی ایران را کُشتند  و احمدی نژاد در زمان باراک اوباما وقت دیپلماسی ایران را از بین برد. در شرایطی که اوباما می‌خواست دیپلماسی را فعال کند وی با طرح یک سری ادعاهای بی‌فایده که هیچ‌گونه نتیجه عملی برای منافع ملی کشور نداشت، عملاً فرصت دیپلماسی ایران را از بین برد.  

 فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: برجام می‌توانست در دوره اول دولت اوباما تصویب شود و اگر این کار صورت می‌گرفت برجام به حدی ریشه دوانده بود که امثال ترامپ نمی‌توانستند آن را از بین ببرند. ولی متأسفانه فرصت سوزی شد.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: کار مجلس یازدهم شبیه اقدامات دولت احمدی‌نژاد در کُشتن فرصت‌های دیپلماسی است. در شرایطی که دنیا چراغ سبز دیپلماسی نشان می‌دهد در ایران عده‌ای تمایل دارند با اهداف سیاسی و جناحی، چراغ‌های قرمز روشن شود و این نشان می‌دهد که همانند گذشته عده‌ای به دنبال قربانی کردن منافع ملی کشور هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.