روایت وندی شرمن از سختی مذاکرات مجدد درباره برجام

شرمن در مصاحبه با رسانه آمریکایی" پابلیک رادیو اینترنشنال" در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات آتی دولت "جو بایدن" در بازگشت به برجام و تعامل با ایران تحت توافق هسته‌ای گفت: ما در سال ۲۰۱۶ نیستیم بلکه اکنون در سال ۲۰۲۰ و نزدیک به سال ۲۰۲۱ قرار داریم. زمان گذشته و اوضاع تغییر کرده است. اگرچه این توافق توسط هم‌پیمانان اروپایی‌مان و همچنین روسیه و چین طی سال گذشته زنده نگه داشته شد، اما اندکی دستخوش برخی مسائل قرار گرفته است.

شرمن افزود: اگرچه ایران اعلام کرده گام های برگشت‌پذیری انجام داده اما با این حال ما در جایگاه قبلی قرار نداریم. بنابراین این مسئله شرایط را مشکل می کند که نیازمند کار سخت است. به نظرم جو بایدن و تیم او ابتدا مذاکره با هم پیمانان اروپایی‌مان همچون فرانسه، انگلیس و آلمان را شروع کنند و سپس با روسیه و چین وارد مذاکره شوند تا ببینند بهترین راه پیش رو چیست.

شرمن در ادامه در مورد دیدگاه مقامات ایران در قبال هرگونه مذاکره و تعامل دوباره در مورد توافق هسته‌ای خاطر نشان کرد: یک مسئله‌ای که در مورد مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌دانم این است که آنها مذاکره‌کنندگان بسیار سفت و سختی هستند. آنها (مذاکره‌کنندگان ایران) تا جایی که می‌توانند مطالبات و درخواست‌هایشان را پیش از هرگونه مذاکره با دولت جدید آمریکا بر روی میز قرار می‌دهند.

این مذاکره‌کننده سابق آمریکا افزود: مطمئن هستم که رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای رسیدگی به این مسئله یک تیم بسیار توانا و باکفایت در اختیار خواهد گرفت. یکی از مسائلی که مطمئنا متفاوت از دولت قبل خواهد بود این است که ما نیروهای توانمندی داریم.

شرمن در ادامه در پاسخ به سوالی درمورد تلاش دولت ترامپ برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران و اینکه اعلام شده  کاخ سفید قرار است تا ۲۰ ژانویه هر هفته تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند که در نتیجه شرایط را برای احیای توافق هسته ای با ایران بسیار سخت تر خواهد کرد، گفت: یکی از اهداف دولت ترامپ این است که شرایط را برای رئیس جمهوری منتخب و معاونش در زمان ورودشان به کاخ سفید سخت تر کند. اما بیشتر این تحریم‌ها در واقع مشابه تحریم هایی هستند که قبلا اعمال شده‌اند فقط نامشان جدید خواهند شد. در این میان باید به این مسئله اشاره کنم که قرار نیست تغییری در تحریم‌های اصلی و اساسی اعمال شود. تحریم‌ها نه منجر به بازگشت ایران به میز مذاکره شده و نه باعث تغییر رفتار ایران در خاورمیانه. بنابراین دولت بایدن- هریس باید نگاهی به اینکه ما در کجا قرار داریم، بیندازد. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده خواهان مذاکره مجدد، بازگشت به برجام و ایجاد شرایط بهتر است. بنابراین این همچون یک "معمای بسیار پیچیده" خواهد بود. آنچه متفاوت از قبل است این می باشد که یک تیم بسیار باکفایت و توانمند فعالیت خواهد کرد که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در حال تشکیل آن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.