سفارت انگلیس در تهران عصر پنجشنبه ویدئویی را از «رابین گرایمز» مشاور ارشد علمی دولت انگلیس منتشر کرد که وی در آن درباره این بازدید توضیح می دهد.

در این کلیپ ویدئویی، گرایمز می گوید: پروژه تکمیل رآکتور اراک قسمتی از برجام است و این مزیت بزرگی برای ایران است که ما اینجا هستیم تا در روند مدرن سازی طراحی این رآکتور کمک کنیم.

وی می‌افزاید:‌ من خیلی خوش‌اقبال بودم که توانستم از رآکتور دیدن کنم. هیچ چیز بهتر از این نیست که یک پروژه مهندسی عظیم را ببینید؛ به‌خصوص زمانی که قسمتی از این روند باشید.

وی در پایان گفت: مشتاقانه منتظر بازگشت به ایران هستم

سفارت انگلیس در تهران دوشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تیم متخصصان هسته‌ای به سرپرستی پروفسور «رابین گریمز» وارد تهران شده است تا به همراه یک تیم از متخصصان چینی مراحل بعدی پروژه مدرن سازی راکتور اراک را به پیش ببرد.

در این بیانیه  آمده است: این سفر تشکیل دهنده قسمتی از تعهد ما برای اطمینان یافتن از این است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم برای ایران و هم جامعه بین الملل دارای منفعت است. به همین دلیل است که ما به تعهدات خود نسبت به همکاری با ایران برای مدرن سازی راکتور اراک پای بند هستیم و در همین راستا به ایران کمک می کنیم تا یک برنامه انرژی هسته ای غیر نظامی مدرن و به روز را توسعه دهد.

این بیانیه می افزاید:‌ همکاری ما با ایران در پروژه اراک در طول سال گذشته پیشرفت مهمی داشته و ما مشتاقانه منتظر دیدارهای آینده هستیم تا از پیشرفت پروژه حمایت کنیم.

این سفر در حالی صورت گرفت که ایران پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و به دلیل بدعهدی کشورهای اروپایی به عدم پایبندی کامل به توافق هسته ای روند کاهش تعهدات خود به برجام را درسه مرحله آغاز کرده است.

آمریکا اردیبهشت‌ سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگین علیه ملت ایران را برگرداند.

این اقدام واشنگتن با مخالفت جهانی روبه رو شد و سایر کشورهای امضاکننده برجام اعلام کردند که با پیش‌بینی سازوکارهایی برجام را حفظ می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.