فرانسه: ایران باید فوراً به تعهدات برجامی پایبند شود

«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش در عمل به وعده‌های خود بعد از خروج آمریکا از برجام ناکام مانده شامگاه پنجشنبه (دوم بهمن/ ۲۱ ژانویه) از ایران خواست «فوراً» به تعهدات خود در این توافق پایبند شود. 

لودریان این اظهارات را در دیدار با «شیخ عبدالله بن زاید»، وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی امارات که در پاریس انجام گرفت مطرح کرده است. 

در بیانیه‌ای که در خصوص این دیدار روی وب‌سایت وزارت خارجه فرانسه قرار گرفته آمده است: «آقای لودریان از برقراری مصالحه میان اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] استقبال کرد. ایشان خاطرنشان کرد که ایران باید به منظور حفظ ثبات در منطقه و جلوگیری از بحران جدی اشاعه‌ای فوراً رعایت تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را از سر بگیرد.»

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.