بازداشت رهبر یک گروه راست افراطی در آمریکا به اتهام حمله به کنگره

اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) روز چهار‌شنبه رهبر و سازمان‌دهنده گروه راست ‌افراطی «پراود بویز» به معنی «پسران مغرور» را به اتهام حمله به کنگره بازداشت کرد. 

به نوشته وبگاه خبری «نیوزمکس»، «جوزف راندال بیگز»، ۳۷ ساله به ایجاد ممانعت فساد‌آمیز برای یک فرآیند رسمی در مقابل کنگره، ورود غیر‌قانونی به ساختمان آن و انجام رفتار‌های نابهنجار در حمله علیه یک نهاد دولتی متهم شده است.

این در حالی است که بیگز عصر روز چهار‌شنبه با قید وثیقه ۲۵ هزار دلاری آزاد شد.

گروه پسران مغرور یک گروه راست گرای افراطی است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون دست به ایجاد خشونت‌های سیاسی در آمریکا زده است. اعضای این گروه که در ایالت‌های مختلف آمریکا شاخه‌هایی را تشکیل داده‌اند، در میان مهاجمان به کنگره در چهار‌شنبه دو هفته گذشته نیز حضور داشتند.

پیشتر نیز «نیک اوچز» رهبر و بنیان‌گذار شاخه «هاوایی» این گروه که در حمله به کنگره آمریکا دست داشت بازداشت شد و قرار بود دادگاهی شود.

نشریه «نیوز ویک» در این خصوص گزارش کرده بود که اوچز روز چهارشنبه دو هفته گذشته هنگام ورود غیرقانونی به ساختمان کنگره، یک عکسی از خود منتشر کرده و در زیر آن نوشته بود: «از کنگره به شما سلام می‌کنم».

در پرونده اوچز که به امضای مأمور ویژه اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) رسیده است، به مصاحبه او با شبکه «سی‌اِن‌اِن» پس از حمله به کنگره نیز اشاره شده است.

اوچز در مصاحبه با این شبکه گفته بود: «لازم نبود به زور وارد شویم، ما فقط داخل ساختمان رفتیم و فیلم گرفتیم. هزاران نفر آنجا بودند و کنترلی بر اوضاع وجود نداشت. کسی جلو مرا نگرفت یا سوالی از من نپرسید».

روز چهارشنبه دو هفته گذشته در حالی که جلسه مشترک کنگره آمریکا به ریاست «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سنای این کشور برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از هواداران ترامپ به داخل آن یورش بردند. در جریان این حملات ۵ نفر شامل یک افسر پلیس کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

اف‌بی‌آی دو روز بعد تصاویری از حامیان دونالد ترامپ که روز چهارشنبه با تحریک وی به ساختمان کنگره حمله کردند، منتشر کرد.

با وجود همه تنش‌هایی که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به راه افتاده بود، روز گذشته «جو بایدن»، به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور این کشور سوگند یاد کرد و رسماً به قدرت رسید.

اما ظاهراً داستان به اینجا ختم نشده است. روز گذشته درست ساعاتی پس از آنکه «جو بایدن» رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد چندین شهر در این کشور به صحنه تظاهرات و درگیری نیروهای امنیتی با معترضان تبدیل شد (

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.