توئیتر حساب کاربری سفارت چین در آمریکا را مسدود کرد

رویترز گزارش داد، توئیتر اعلام کرد که این اقدام سفارت چین مغایر با مواضع این شبکه اجتماعی علیه صفات غیرانسانی است.

در همین حال، وزارت امور خارجه چین ضمن اعلام سردرگمی از این اقدام، اعلام کرد که مسئولیت سفارت چین است که در این زمینه روشنگری کند.

حساب کاربری سفارت چین در آمریکا در ماه جاری توئیت کرد که زنان اویغور آزادند و دیگر ماشین فرزندآوری نیستند.

توئیتر این پیام را حذف و برچسبی مبنی بر اینکه پست دیگر در دسترس نیست، به جای آن قرار داد.

اگرچه توئیتر این پست را مخفی کرد، اما از سازندگان این حساب کاربری خواست چنین پست هایی را حذف کنند. سفارت چین از ۹ ژانویه (۲۰ دی) هیچ پست جدیدی در توئیتر منتشر نکرده است.

رویترز خبر داد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به درخواست این خبرگزاری برای توضیح در مورد اقدام  توئیتر پاسخ نداده است.

«هوآ چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که از اقدام توئیتر متحیر شده است.

در چین ۵۵ قومیت مختلف زندگی می‌کنند که قوم هان با جمعیتی بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر، اکثریت این کشور را تشکیل می دهد. یکی از این اقوام اویغورها با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر هستند که در استان مسلمان نشین سین کیانگ با جمعیت ۲۳ میلیون نفر زندگی می کنند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر، دولت چین را به استفاده از خشونت و سختگیری علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ متهم می کنند، اما دولت چین این اتهامات را رد کرده است و می گوید تنها کسانی را مجازات می‌کند که علیه امنیت کشور اقدام کرده باشند.

کشورهای غربی همچنین دولت چین را به راه اندازی اردوگاه های کار اجباری برای مسلمانان متهم کرده اند، اما چین می گوید «مراکز بازآموزی عقیدتی» بخشی از تلاش های دولت برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در سین کیانگ است و هرگونه کار اجباری در این اردوگاه ها را تکذیب می کند.  

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه چین «عقیم سازی اجباری زنان اویغور» را دروغ آمریکایی ها خواند و گفت: این موضوع یکی دیگر از دروغ های ساخته و پرداخته «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا است.

هوا چون اینگ پیشتر با تاکید بر اینکه چین از «کنوانسیون رفع هر نوع تبعیض علیه زنان» با جدیت پیروی کرده، بحث «عقیم سازی اجباری زنان اویغور» را بی پایه خواند و گفت: سیاست جمعیتی چین به اقلیت ها از جمله اویغورها حتی امتیاز بیشتر می دهد و این باعث شده که جمعیت اویغور از ۱۰.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ به ۱۲.۷ میلیون در سال ۲۰۱۸ افزایش یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.