سالک: رئیسی کاندیدای ۱۴۰۰ نمی شود/ اصولگراها به وحدت می رسند

«رییسی بهترین فرد واجد شرایط برای کاندیداتوری است»،«ریاست قوه مجریه از اهمیت بیشتری نسبت به قوه قضاییه برخوردار است»،« رییسی سونامی رأی ایجاد می کند» و گزاره های این چنینی، مجددا نگاههای انتخاباتی را به سمت ابراهیم رییسی چرخانده است، چه آنکه برخی اصولگرایان هنوز هم امیدوارند که این بار ۱۶میلیون رأی ابراهیم رییسی آنها را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نجات دهد آنها بر این باورند که اقدامات رییسی در قوه قضاییه، محبوبیتش را دوچندان کرده و یقینا مردم به او در ۱۴۰۰ هم رأی بالایی خواهند داد اما برخی همچون حجت الاسلام احمد سالک از اعضای جامعه روحانیت مبارز نظر دیگری دارند.    
 

او به خبرآنلاین می گوید: رییسی گفته برای انتخابات ۱۴۰۰ نمی آید و این صحبت نیازی به گفتن مجدد ندارد.

به گفته سالک«رئیسی شخصیت جامع الاطرافی برای هرپست و جایگاهی است.»اما او درعین حال برخلاف نظر دوستان اصولگرای خود، وزنه جایگاه قوه قضاییه را سنگین تر و به مراتب مهمتر از قوه مجریه می داند و تاکید دارد که در شرایط کنونی، قوه قضاییه نقش بسیار عمده ای در احیای بسیاری از مسائل داشته که نباید این نقش کمرنگ یا قطع شود بلکه باید ادامه پیدا کند.

سالک درباره بحث های مربوط به آمدن رییسی و قالیباف، ضمن بیان مخالفت خود با ورود آنها به انتخابات، عنوان می کند که این دو قوه، به تازگی فعالیت خودشان را آغاز کرده اند از این رو نباید وقفه ای در کارشان ایجاد شود.» 

مشروح گفت و گوی حجت الاسلام احمد سالک، نماینده ادوار مجلس و عضو جامعه روحانیت مبارز را با خبرآنلاین می خوانید:

***********

* آقای سالک! به رغم اینکه ابراهیم رییسی اعلام کرده برای انتخابات ۱۴۰۰ نمی آید، برخی اصولگرایان تلاش می کنند او را به سمت انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بکشانند و ..

ابراهیم رییسی گفته است که برای انتخابات ۱۴۰۰ نمی آید و این نیازی به گفتن مجدد ندارد.

اصولگرایان به مصداق نهایی برای ۱۴۰۰ نرسیده اند

*اما از نظر اصولگرایان این بحث همچنان ادامه دارد و گویا امیدوار هستند که رییسی بپذیرد، ارزیابی شما در این باره چیست؟ 

اصولگرایان هنوز به مصداقی برای انتخابات ۱۴۰۰ نرسیده اند از این رو بحث ها در این باره ادامه دارد تا ببینیم به کجا می رسد. در هر انتخاباتی بحث ها و رایزنی های فراوانی مطرح می شود این بحث های انتخاباتی، بحث دیروز و امروز نیست بلکه ۴۱ سال است که در هر انتخاباتی، بحث های مختلفی مطرح می شود. همه جریانات سیاسی موضوعاتی را مطرح می کنند بدین گونه که موضوعات، شاخصه ها، مولفه ها و معیارهایی را ارائه می دهند تا جامعه را با اطلاع رسانی، برای یک حرکت بزرگ آماده می کنند.

 رییسی شخصیت جامع الاطرافی برای هر پستی است اما...‌

بدون تردید برای انتخابات ۱۴۰۰ هم همین مسائل مطرح است به بیانی دیگر این بحث ها هم در انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری مطرح است طبیعتا برای ارائه یک شخصیت جامع الاطراف، اظهارنظرات مختلفی مطرح می شود. آقای رئیسی شخصیت جامع الاطرافی برای هر پست و جایگاهی است که در حال حاضر در جایگاه ریاست قوه قضاییه مشغول به کار هستند. 

نباید نقش قوه قضاییه کمرنگ دیده شود

در واقع به نظر می رسد در شرایط کنونی، قوه قضاییه نقش بسیار عمده ای در احیای بسیاری از مسائل داشته است که نباید این نقش کمرنگ یا قطع شود بلکه باید ادامه پیدا کند منتهی صحبت ها و مذاکراتی آغاز شده است که رییسی یا دیگری مطرح است. بنده بر این باورم که قضاوت کردن نسبت به تعیین مصداق، هنوز زود است. 

*یعنی از نگاه شما اهمیت قوه قضاییه از قوه مجریه بیشتر است؟

نمی توانیم در این باره اظهارنظر دقیقی ارائه دهیم چرا که هر قوه ای در جایگاه خودش اهمیت ویژه ای دارد. بی تردید در حال حاضر قوه قضاییه به نسبت جایگاهی که دارد اهمیت فوق العاده ای دارد به هر حال، قوه قضاییه پناه مردم است اگر در بخشی از قوای دیگر یا از سوی نهادی به آن فشار بیاید به آنجا رجوع‌ می کند و از آنها کمک می خواهد بنابراین، این طبیعت کار است که در عین حال از اهمیت فوق العاده ای نیز برخوردار است. 

با آمدن رییسی و قالیباف مخالفم

چندی پیش در مصاحبه ای گفتم که بنده با حضور آقایان رئیسی و قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ مخالفم چون این دو قوه، به تازگی فعالیت خودشان را آغاز کرده اند از این رو نباید وقفه ای در کارشان ایجاد شود اینکه مصلحت در آینده چه چیزی باشد نمی دانم.

اهمیت قوه مجریه مثل روز روشن است

*برخی اصولگرایان بر این باورند که به هر حال ریاست قوه مجریه از ریاست قوه قضاییه مهمتر است؟ از نگاه شما چطور؟ 

به هر حال نظر هر کسی با دیگری متفاوت است شکی در این نیست یعنی اگر قوه  مجریه قوی باشد میزان شکایت ها در قوه قضاییه کم خواهد بود. این مسئله مثل روز روشن است. 

اصولگرایان نمی توانند برای رهبری تعیین تکلیف کنند!

* برخی اصولگرایان بر این باورند در صورت آمدن رئیسی به عرصه انتخابات، رهبری می تواند فرد دیگری را به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب کند، ارزیابی شما در این باره چیست؟

به هر حال این عده که نمی توانند برای رهبری تعیین تکلیف کنند.

دچار قحط الرجالی نشده ایم

*چرا طیفی از اصولگرایان تلاش بسیاری می کنند تا روسای قوا را جابه جا کنند؟ دچار قحط الرجالی شده اند یا...

خیر، چهره های بسیاری در جریان اصولگرایی داریم اما مهم این است که کشور نباید دو قطبی شود در حال حاضر خطری که وجود دارد این است که دو قطبی کردن کشور و مردم برای ۱۴۰۰ مفید نخواهد بود این یک واقعیتی است که مطرح است بنابراین باید یک انسجام درون تشکیلاتی و وحدت امت حول محور ولایت ایحاد شود و با معیارهایی که مقام معظم رهبری فرمودند تعیین مصداق ها صورت خواهد گرفت. در نتیجه افرادی هستند که بتوانند چنین کارایی هم داشته باشند.

اصولگرایان به وحدت می رسند!

*نظر جامعه روحانیت مبارز در خصوص این مباحث چیست؟ 

به هر حال شورای وحدتی تشکیل شده و امیدواریم این انسجام با شورای ائتلاف، شکل قابل توجهی پیدا کند. 

* ممکن است دوگانگی شورای وحدت و شورای ائتلاف، این بار هم مانند انتخابات مجلس ۹۸، به کمرنگ شدن نقش جامعه روحانیت مبارز در انتخابات ۱۴۰۰ منجر شود؟

بنده بر این باورم که اصولگرایان در نهایت به توافق می رسند و مشکلی بین آنها وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.