سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به سودان

سفارت انگلیس در سودان از ورود «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس به خارطوم خبر داد و افزود، از آنجایی که این سفر برای اولین بار در یک دهه اخیر انجام می‎شود، سفری تاریخی است.

بر اساس روزنامه «السودانی»، سفارت انگلیس در ادامه اعلام کرد، قرار است راب با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان، «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر، «عمر قمرالدین» وزیر خارجه، «هبه محمد علی» سرپرست وزارت امور دارایی و «نصرالدین عبدالباری» سرپرست وزارت دادگستری سودان دیدار داشته باشد تا «بر حمایت لندن از تلاش‌های دولت سودان برای تحول دموکراتیک و اقتصادی تأکید کند».

راب هم در این خصوص گفت، سودان در حال گذر از مرحله‌ای تاریخی است و انگلیس به ایستادن در کنار ملت سودان و حمایت از حمدوک در این برهه افتخار می‌کند.

دولت سودان و ائتلاف جنبش‌های مسلح سودان موسوم به «الجبهة الثوریة»( جبهه انقلابی سودان) در اکتبر سال گذشته (۲۰۲۰)، توافق رسمی آتش‌بس و صلح را در پایتخت سودان جنوبی امضاء کردند.

جنگ میان دولت سودان و گروه‌های مسلح در اقلیم «دارفور» از سال ۲۰۰۳ آغاز شده و تا کنون ۳۰۰ هزار کشته و ۲.۵ میلیون آواره در پی داشته است. درگیری‌ها در جنوب «کردفان» و «نیل آبی» نیز بر زندگی بیش از یک میلیون نفر تأثیر گذاشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.