چرا سخنگوی ستاد کرونا از مردم قم عذرخواهی کرد؟

پس از صبحت های چند روز پیش علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص سوگواره حدیث غربت در قم، واکنش های شدیدی از سوی مردم، فعالان رسانه ای، فعالان حوزوی و نهادهای مدنی قم مطرح شد که حتی کار به مجلس هم کشیده شد.

به نقل از صفحه اجتماعی دکتر امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا چند روز پیش (۲۷ دی ماه)، از برگزاری انواع مراسم در قم بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد و گفت: «در برگزاری نماز جمعه و مراسم مذهبی روزهای اخیر در قم هیچ پروتکل بهداشتی رعایت نشده است. فقط ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان از ماسک استفاده کردند.»

رئیسی گفت: «کسانی که با بی‌مبالاتی این برنامه‌ها را برگزار می‌کنند، بدون تعارف مسئول مرگ مردم در پیک بعدی کرونا هستند و باید مجازات شوند. این ثواب کردن نیست. اینها دارند آدم می‌کشند.»

پس از جمع آوری امضا و نامه نگاری گروهی از فعالین مردمی و رسانه های قم به آیت الله رئیسی برای پیگیری هجمه های ماه های اخیر به قم، دکتر امیرآبادی نیست تذکر جدی را در خصوص مطرح کردن این مسائل مطرح کرد که امروز با توضیحات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و توضیحات، مساله وارد ابعاد جدیدتری شد. علی‌رضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز با اشاره به اظهارات چند روز پیش خود در جلسه ستاد ملی کرونا مطرح کرد.

در ارتباط با صحبت‌های من در جلسه ستاد ملی کرونا درباره برگزاری سوگواره حدیث غربت و مردم قم سوءبرداشت شده است. ما در ستاد همیشه وضعیت شیوع کرونا و بیماران کرونایی ۳۱ استان را تحلیل و بررسی می‌کنیم و با توجه به شرایط خاص ایجاد شده در کشور، خوشبختانه روند کنترل بیماری به ثبات رسیده است.

ما نگران ایجاد موج بعدی کرونا در کشور هستیم، درباره موج بعدی شیوع کرونا در کشور تذکراتی را به استان‌ها می‌دهیم و صحبت‌هایی که درباره بحث رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در قم شد، براساس گزارش‌های رسیده به ما بود و ما موظف به تاکید به رعایت بیشتر پروتکل‌ها در استان‌ها هستیم.

جملات و نکاتی در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا مطرح شد که صرفاً قصد من تذکر برای رعایت پروتکل‌ها بود و به هیچ وجه قصد اهانت به مردم قم، علما، امام جمعه و سایر افراد بزرگ در قم را نداشتم و ندارم.

در این زمینه اگر از صحبت‌های من سوءبرداشتی شده قصد ما، فقط کنترل بیماری و رعایت پروتکل‌ها بوده و قصد دیگری نداشتم.

اگر احیانا صحبت‌های من به مردم استان قم و دیگر استان‌ها برخورده است، صمیمانه عذرخواهی می‌کنم.
گفتنی است، با این حال هنوز هم در جمع های مجازی قم نسبت به این واکنش هم چندان رضایتی دیده نمی شود و فعالان مدنی و حتی رسانه ای قم خواستار اقدامات کلان تری هستند تا مسایلی مثل روزهای آخر سال گذشته و اوایل امسال در خصوص مقصر نشان دادن شهر قم در ماجرای کرونا بروز ندهد.

نکته جالب آن که پس از عذرخواهی وی نیز هنوز این واکنش ها در بین شبکه های اجتماعی و همچنین فعالان مردمی و اجتماعی و رسانه ای قم به پایان نرسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.