کرونای انگلیسی به دیگر مناطق ایران می‌رسد؟

علیرضا رئیسی، گفت: یکی از بحث‌های مهم در کنترل بیماری کرونا بحث رعایت پروتکل‌ها است و اگر وضعیت کشور ما نسبت به سایر نقاط اروپایی و آمریکا در مقابل کنترل بیماری، مطلوب‌تر است، به دلیل رعایت پروتکل‌ها است. نقش هماهنگی بین دستگاه‌ها و همه مراکز آموزشی، فرهنگی، مشاغل و... بسیار در این دستاورد بزرگ قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌ها خطرآفرین است، ادامه داد: حتی می‌تواند منجر به خیز جدید بیماری و نهایتا افزایش موارد بستری و فوت هموطنانمان شود. شرایط سختی را تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم و حدود ۱۱ ماه است که درگیر این بیماری هستیم. در اوایل شیوع بیماری برخی کانون‌هایی مثل گیلان، تهران و سایر استان‌های دیگر و قم درگیر شدند. با همت جمعی و همکاری مردم، مسئولین، مراجع و علما توانستیم از آن وضعیت بگذریم و اکنون در شرایطی هستیم که وضعیت بسیار مطلوب‌تر است اما باید این دستاورد حفظ شود.

رئیسی اظهار کرد: بارها گفته‌ایم در ارتباط باررعایت پروتکل‌ها مقام اصلی و عملی، مقام معظم رهبری بودند و هستند که به عنوان یک پیشرو در رعایت پروتکل‌ها موثر بودند. همه مراجع فوق‌العاده همراهی کردند، ستاد برگزاری شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه، ائمه جمعه بسیار همکاری کردند و ما مدیون این همکاری هستیم اما حتما نیاز است که هوشیار باشیم زیرا اگر غفلتی صورت گیرد ممکن است منجر به افزایش بیماری شود.

وی افزود: در برخی استان‌ها این موضوع بسیار مهم‌تر است مثل شهر مقدس مشهد، شهر مقدس قم که شهرهای ملی و بین‌المللی هستند و زائران زیادی دارند و پروتکل‌ها در آنجا باید بدون کم و کاست رعایت شود.  یکی از جاهایی که در رعایت پروتکل‌ها خوب عمل کردند و جزو اولین استان‌هایی بود که رنگش از زرد به آبی تغییر پیدا کرد، استان قم بود که همواره از آنها تشکر کردیم.  آیت‌الله اعرافی در جلسات ستاد ملی بودند و شاهد تقدیر و تشکر ما هستند اما این هشدار و تذکر دادن ما چیز بدی نیست. خیلی از نقاط کشور مشکلاتی در رعایت پروتکل‌ها دارند و الزاما هم مردم خود آنجا نیستند و خیلی‌ها مسافرینی هستند که شاید پروتکل‌ها را رعایت نکنند. در این زمینه خدایی نکرده نباید اسائه ادبی به مردم عزیز قم و علما شده باشد، بحث ما علمی و بر اساس گزارشات میدانی است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: ستاد ملی هر هفته گزارش‌های سراسر کشور را جمع‌آوری کرده و اعلام می‌کنیم و جایی که حساس‌تر است را گزارش می‌کنیم. الان چندین هفته است که مازندران در وضعیت قرمز است و در مورد آن صحبت می‌کنیم و جایی مثل مشهد و قم هم برای ما بسیار مهم است و چون منطقه آبی شدند باید شدیدتر هشدار دهیم که کوچک‌ترین غفلت موجب افزایش آمار نشود. بر اساس مسئولیت‌های تخصصی که داریم باید هشدار دهیم و خدایی نکرده بحث توهین و اسائه ادب وجود نداشته است و ضمن تشکر از علما و روحانیت، تذکر هم داده‌ایم، این موضوع را عرض می‌کنیم که خدایی‌نکرده سوء تفاهمی برای مردم عزیز قم پیش نیاید، همه مسلمانیم و دلداده اهل بیت هستیم‌ اما اگر به کسی بر خورده است بداند بنده قصد بدی نداشتیم و خواستیم هشدار دهیم‌. معمولا با عدم رعایت پروتکل‌ها دو هفته بعد میزان موارد سرپایی افزایش می‌یابد و سپس تاثیر آن در آمار مشاهده می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: با ورود ویروس کرونای انکلیسی به کشور بعید نیست به نقاط مختلف برسد و ما را درگیر کند و دوباره شرایط سخت شود. رهبر معظم انقلاب هم مرتبا به رعایت پروتکل‌ها تاکید کرده اند. امروز وضعیت اروپا و آمریکا را می‌بینیم و باید مراقب باشیم خدایی نکرده ما هم دچار این مشکل نشویم. تاکنون پنجاه و پنجمین جلسه ستاد ملی برگزار شده و ما در مورد تمام استان‌ها صحبت کرده‌ایم و اگر ببینیم جایی نیاز به اعلام هشدار دارد نباید آن را به توهین کردن نسبت دهیم‌.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.