جنجالی شدن لایحه ممنوعیت حجاب، در پارلمان فرانسه

به گزارش خبرگزاری آناتولی، چند نماینده پارلمان فرانسه این اقدام را مضر دانستند.

ساشا هولیه، یک نمایند از حزب لیبرال میانه روی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به دنبال حزب "جمهوری به‌پیش" هشدار داد محدود کردن خدمات عمومی و سفرهای مدارس برای دانشجویان دانشگاه‌ها و برای والدین همراه دانش آموزان و جلوگیری از شرکت آنها در فعالیتهای فرهنگی و ورزشی "کاملا نسبت به هدف این سند که مبارزه با جدایی طلبی است مضر است" و "این اشخاص را از بابت هویتشان مورد رجوع قرار داده " بنا بر این "از خارج سازی اجتماعی حمایت می‌کند".

بوریس والو، یک نماینده حزب سوسیالیست نیز واکنش نشان داده و گفت: دانشجویان استفاده کنندگان از خدمات عمومی هستند، این سکولاریسم مشمول آنها نمیشود.

پی یر ایو بورنازل، یک نماینده حزب "باهم عمل کنیم" از شهر پاریس گفت: ممنوع کردن حجاب در دانشگاه دارد می‌گوید همه زنانی که حجاب دارند مشکل درست می‌کنند و معنی‌اش این است که ما در نظر گرفته‌ایم که اسلام است که مشکل درست می‌کند!

یک قانون سال ۲۰۰۴ پوشیدن یا نمایش علنی سمبلهای مذهبی را در همه مدارس فرانسه محدود می‌کند اما این شامل دانشگاه‌ها نمی‌شود. همچنین قانونی نیز وجود ندارد که داشتن حجاب را برای مادران در سفرهای مدارس ممنوع کند اما مواردی بوده که در جریان آن زنان با حجاب مورد تذکر شفاهی قرار گرفته یا از آنها خواسته شده فرزندانشان را همراهی نکنند.

این بحث به دنبال درخواست اریک کوتی، نماینده محافظه کار و راستگرای حزب جمهوریخواه فرانسه در روز سه شنبه به منظور ممنوع کردن حجاب اسلامی در دانشگاه‌ها مطرح شد. او در یک نشست استماع کمیسیون ویژه بررسی کننده متن این لایحه گفت: ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که دانشگاه که معبد آگاهی از عقل و دانش است بتواند چنین پوششی را تحمل کند.

دولت می‌گوید این لاحیه ارائه شده به شورای وزیران در ۹ دسامبر هدفش مبارزه با "جدایی طلبی" و رادیکال شدن با سری تدابیری همچون ممنوع کردن چند همسری یا ازدواجهای اجباری، گواهی‌های بکارت، آموزش در منزل، کنترل اعتبارات خارجی، شفاف ساختن پرستشگاه‌ها، نهی کردن از نشستهای سیاسی در یک ساختمان مذهبی، مبارزه با صحبتهای مروج نفرت در اینترنت و محتوای غیرقانونی در کنار مسائل دیگر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.