درخواست حریری از لبنانی‌ها برای جدی گرفتن کرونا

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، دفتر اطلاع‌رسانی سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان در بیانیه‌ای خطاب به تمامی مردم لبنان اعلام کرد: بالاتر از تمامی مشکلات، موانع و کشمکش‌هایی که اجازه تشکیل دولت را نمی‌دهند، شیوع ویروس کرونا مساله‌ای ملی، اخلاقی و انسانی است که گسترش، غفلت و توجیه‌های اجتماعی، معیشتی و اقتصادی را تحمل نمی‌کند. لبنان نیز در آستانه رسیدن به جایگاه اول در تعداد ابتلاها است، این موضوع بسیار خطرناک بوده و بدون استثنا متوجه لبنانی‌ها، غیر لبنانی‌های ساکن این کشور و آوارگان است و در صورتی که شرایط با تخلفات و اقداماتی نه چندان خطرناک ادامه پیدا کند، نیازمند آگاهی عمیقی نسبت به پیامدهای بهداشتی است.

حریری در ادامه این بیانیه از لبنانی‌های ساکن مناطق و محله‌های مختلف خواست در خانه بمانند و هر گونه دورهمی و فعالیت جمعی را متوقف کنند، او اظهار کرد: ما با بیماری واگیرداری مواجه هستیم که به هیچ کسی بزرگ یا کوچک، ثروتمند یا فقیر، باسواد یا بی‌سواد، شهروند یا مقیم، مسلمان یا مسیحی رحم نمی‌کند.

نخست وزیر مکلف لبنان تاکید کرد: دولت در اینجا مسؤولیت دارد و موظف است نیازهای زندگی را به ویژه برای فقرا، افراد کم درآمد و کارگران روزمزد فراهم کند. همچنین افراد متمول در طایفه‌ها، مناطق، احزاب و بخش‌های اقتصادی مختلف مسؤولیت اخلاقی برای همبستگی و همکاری در زمینه کمک‌رسان به نیازمندان و از بین بردن فقر و گرسنگی هموطنان خود را بر عهده دارند اما مسؤولیت بزرگتری که بر دوش تمامی مردم لبنان و ساکنان این کشور قرار داشته و از خانه‌ها، محیط زندگی، احزاب، مساجد و کلیساهای ما آغاز می‌شود، پایبندی جدی به دستورالعمل‌های پیشگیری و سلامت است.

او ادامه داد: کادر پزشکی و درمانی لبنان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، صلیب سرخ، دفاع مدنی، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها در خط مقدم حفاظت از سلامت مردم و مبارزه با این بیماری قرار دارند و وظیفه ملی و اخلاقی ما به عنوان شهروندان و مسؤولان کشور حمایت از این کادر فداکار و فراهم کردن تجهیزات لازم برای حفظ سلامتی آنها است تا بتوانند کار خود را انجام دهند و ما نباید فشاری را که قادر به تحمل آن نیستند، به آنها وارد کنیم.

نخست وزیر مکلف لبنان در پایان بیانیه خود نیز گفت: ما در این زمینه از خودمان شروع خواهیم کرد و اعضای حزب و طرفداران جریان المستقبل و از دوستداران شهید رفیق حریری در مناطق مختلف می‌خواهیم این درخواست را جدی بگیرند و به آن پایبند باشند و از برگزاری هرگونه فعالیتی در آستانه سالگرد ترور رفیق حریری از جمله تجمع در اطراف آرامگاه او و برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها خودداری کنند. ویروس کرونا بسیاری از دوستان، عزیزان و نزدیکان ما را گرفته و بدون اجازه وارد خانه‌های ما شده و ترس و نگرانی را در ما ایجاد کرده است، این ویروس شهروندان را گرفتار می‌کند اما بی‌توجهی و غفلت در این زمینه، درب‌های فاجعه را برای آن خواهد گشود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.