عضو پارلمان فرانسه: ابتکارعمل ماکرون برای تشکیل دولت لبنان همچنان پابرجاست

به گزارش روزنامه رأی الیوم، لوئیس کروران، رئیس کمیته دوستی پارلمانی لبنان و فرانسه در پارلمان فرانسه امروز (سه شنبه) در بیروت با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

کروران در جریان این دیدار تأیید کرد که ابتکارعمل فرانسه برای تشکیل دولت جدید لبنان همچنان پابرجاست.

وی همچنین خواستار تشکیل دولت جدید لبنان شد و گفت: فرانسه لبنان را در وضعیت کنونی رها نخواهد کرد و تشکیل دولت جدید شرط اصلی انجام اصلاحات مورد نظر و به دنبال آن دستیابی لبنان به کمک‌های بین‌المللی به ویژه از طریق کنفرانس سیدر است.

این مقام فرانسوی در ادامه بر پایبندی کشورش به حمایت از لبنان در شرایط دشوار فعلی این کشور و به ویژه پس از انفجار بندر بیرون و پیامدهای شیوع کرونا تأکید کرد.

وی افزود: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه همچنان به تعهداتش در قبال لبنان پایبند است و این مساله در جریان دو سفر اخیرش به بیروت و کنفرانس بین‌المللی که از طریق آن ۲۸۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه عاید لبنان شد، کاملا مشهود بود.

کروران ادامه داد: ماکرون تمایل به سفر به لبنان دارد اما باید با توجه به شرایط تاریخ جدیدی برای سفرش تعیین شود.

وی همچنین گفت که نهادهای غیر نظامی و مدنی در فرانسه مانند شهرداری‌ها و نمایندگان پس از انفجار بندر بیروت سه میلیون دلار کمک برای لبنان جمع آوری می‌کنند.

ابتکارعمل یا نقشه اقتصادی رئیس جمهوری فرانسه برای لبنان پس از انفجار بیروت و وارد شدن این کشور به یک بحران تازه سیاسی مطرح شد.

پس از انفجار مهیب در بندر بیروت، لبنان وارد یک بحران تازه سیاسی شده است. حسان دیاب که تنها پنچ ماه امور لبنان را در دست داشت، تحت فشار سیاسی مجبور به استعفا شد. مصطفی ادیب هم که مامور تشکیل کابینه شده بود، از پس انجام این ماموریت بر نیامد و او هم استعفا کرد و اکنون سعد حریری این مأموریت را برعهده گرفته است اما تا بدین لحظه به دلیل مداخلات خارجی موفق به تشکیل دولت نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.