اقدامات بایدن در ۱۰ روز نخست ریاست جمهوری

ران کلین (Ron Klain) رئیس دفتر آتی کاخ سفید در بیانیه‌ای اهم اقدام‌های اجرایی جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در روزهای آتی را برای کارکنان ارشد این نهاد برشمرد.

به نوشته کلین، جو بایدن روز تحلیف (۲۰ ژانویه /۱ بهمن) و در نخستین روز فعالیت، از وزارت آموزش خواهد خواست تا وقفه جاری در بازپرداخت وام‌های دانشجویی و بهره آن را برای میلیون‌ها آمریکایی‌ای که وام دانشجویی فدرال دریافت کرده‌اند، تمدید کند.

وی همچنین با صدور فرمانی آمریکا را دوباره به پیمان آب و هوایی پاریس ملحق خواهد ساخت.

بایدن در فرمانی دیگر ممنوعیت ورود اتباع برخی از کشورهای مسلمان به آمریکا را لغو خواهد کرد.

وی همچنین برنامه ۱۰۰ روز با ماسک را آغاز کرده و پوشیدن ماسک در اماکن و مناطق متعلق به دولت فدرال و حین سفرهای بین ایالتی را الزامی خواهد کرد.

بایدن در نخستین روز کاری محدودیت‌های سراسری اخراج مستأجران و ضبط املاک را برای بیش از ۲۵ میلیون آمریکایی تمدید خواهد نمود.

در ادامه این بیانیه آمده است که بایدن ۲۱ ژانویه (۲ بهمن) اقدام‌های اجرایی در خصوص تغییر مسیر بحران کووید ۱۹ وبازگشایی بی‌خطر مشاغل و مدارس را در کنار گسترش آزمایش‌ها و افزایش حفاظت از کارگران و برقراری پروتکل‌های شفاف بهداشت عمومی اتخاذ خواهد کرد.

بایدن ۲۲ ژانویه (۳ بهمن) از سازمان‌های عضو کابینه خواهد خواست تا اقدام فوری را برای ارائه کمک اقتصادی به خانواده‌های آسیب‌دیده از همه‌گیری کرونا انجام دهند.

بایدن بین ۲۵ ژانویه تا ۱ فوریه (۶ تا ۱۳ بهمن) اقدام‌های اجرایی بیشتری برای ترغیب بیشتر خرید کالاهای ساخت آمریکا، حمایت از جوامع رنگین‌پوست و دیگر جوامع محروم و اصلاح نظام قضایی کیفری اتخاذ خواهد کرد. وی همچنین اقدام‌های اجرایی بیشتری در زمینه بحران آب و هوایی با توجه اضطراری به مطالبات علمی و حصول اطمینان از مبنای علمی تصمیم‌گیری‌های دولت انجام خواهد داد.

وی همچنین گام‌های اولیه برای گسترش دسترسی به خدمات بهداشتی برای زنان کم‌درآمد و رنگین‌پوست را اتخاذ کرده و در حوزه مهاجرت و مرزبانی روند پیوند خانواده‌های جدا افتاده در مرز را آغاز خواهد نمود.

بایدن در حالی وارد کاخ سفید می‌شود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بحران‌های زیادی را برای وی به ارث گذاشته و آمریکا بالاترین آمار ابتلا و جان‌باختگان کرونا را دارد و در هفته‌های اخیر گسترش این بیماری شدت گرفته است.

بایدن قصد دارد طرحی ۱.۹ تریلیون دلاری برای احیای اقتصاد معرفی کرده و گفته می‌شود که قصد لغو پروژه خط لوله انتقال نفت کانادا به آمریکا را دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.