ربیعی : پیامی از سوی تیم بایدن دریافت نکرده‌ایم

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف گفت: فردا دولت شرور ترامپ به پایان راه خود خواهد رسید و آمریکا رئیس جمهور تازه ای خواهد داشت. رئیس جمهوری که فرصت دارد تا نماینده ای برای صدای بلند مردم آمریکا برای تغییر رویه هایی باشد که حداقل در چهار سال گذشته موجب تحقیر، آشفتگی و انزوای آمریکا شدند.

وی اضافه کرد: امروز مسئولیت پذیری آمریکا و احترام آن به قوانین و هنجارهای بین المللی یک خواست جهانی است. دولت جدید آمریکا نباید میراث و در واقع لکه ننگی که دولت پیشین به جا گذاشته را بطور گزینشی جبران کند. 

اهم اظهارات او به نقل از فارس، مهر و ایرنا بخوانید: 

* آمریکا بزودی فرصت تازه ای خواهد داشت که به جای عمل به وسوسه‌هایی که حاصل آن نقض گسترده حقوق بین الملل و جنایت علیه بشریت به شیوه هایی ظاهراً متمدنانه به بهای به خطر انداختن صلح و امنیت جهانی و منافع مردم ایران و آمریکاست، با نیت و عمل صادقانه، بی قید و شرط به تعهدات خود مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بازگردد و افق های جدیدی را پیش روی مناسبات خود با ایران و جامعه جهانی ترسیم کند.

* این واقعیت تغییر نخواهد کرد که سیاست فشار حداکثری بر مردم ایران به رسوایی ماندگاری در تاریخ تبدیل شد؛ نه تنها برای آنهایی که متوهمانه درد و رنج بی سابقه ای را به مردم معصوم و بیگناه ما تحمیل کردند بلکه برای آنهایی در رسانه های فارسی و غیرفارسی زبان در خارج از کشور که بی شرمانه با دمیدن به این توحش مدرن، در تحمیل این درد و رنج سهیم شدند.

* مردم ما امروز و فردا می توانند منصفانه قضاوت کنند و سره را از ناسره سوا کنند؛ مردم عاملان و همدستان این جنایت سازمان یافته اقتصادی را نه فراموش می کنند و نه می بخشند. اما متاسفیم کسانی نیز در داخل بودند که به نام انتقاد از دولت و با چشم بستن به رفتارهای مجرمانه آمریکا و پیامدهای ویرانگر آن بر زندگی مردم، دولت را در خط مقدم این مبارزه بی امان تخریب کردند در حالیکه با حداقلی از انصاف می توانستند ببینند که نه تنها این دولت در سال های قبل از آوار شدن تحریم ها بر سر مردم ما، یکی از درخشان‌ترین دوره های رشد اقتصادی را مدیریت کرد بلکه حتی در همین دوره نیز در شرایطی که بسیاری  انتظار ابرتورم را برای سال جاری داشتند، مانع از تحقق آن شد و این مدیریت اقتصادی درست در زمانی اتفاق افتاد که بحران غیرمنتظره ویروس کرونا بار مضاعفی بر گرده دولت تحمیل کرده بود. 

*بدتر از آن میراث، تلاش برای استفاده از آن به عنوان ابزار فشار بر ملت هاست. مقاومت مردم ما تا امروز نباید جای شکی باقی گذاشته باشد که فشار و تحریم هرگز نمی تواند ما را وادار به تسلیم در برابر زیاده خواهی کند.

*{در پاسخ به این پرسش که فردا دولت آمریکا تغییر می‌کند، برخی از نزدیکان بایدن معتقدند او به برجام بر خواهد گشت آیا ایران به مذاکرات جدید تن خواهد داد}: تمرکز ما بر روی برجام است و دولت آمریکا باید تعهدات خود را نسبت به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دهد. ما هیچ پیامی از سوی تیم بایدن دریافت نکرده‌ایم.

*{ درباره بازار ارز و دست داشتن دولت در این بازار } این سوال افکار عمومی نیست؛ افکار عمومی از پایین آمدن قیمت ارز خوشحال هستند. تحریم یکی از دلایل افزایش قیمت ارز بوده است. 

* روند نرخ ارز، براساس مبانی بنیادی بازار شکل می گیرد. لذا براساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم ها عدم امکان انتقال ارز به دلایل توامان تحریم و به هم خوردن عرضه و تقاضای ارز خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز موثر و تعیین کننده بوده است. 

* لذا انتظار می رود در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی فراهم می شود.

* از طرفی برای فهم شرایط این روزهای بازار ارز نیاز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیست. هر فردی در کف بازار نیز متوجه می شود که با نبودن ترامپ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریم ها قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد.

*باز هم هر کسی از همان کف بازار می داند زمانی که منابع بانک مرکزی آزاد شود و امکان عرضه از تقاضا پیش بگیرد قیمت ها متعادل می شود و پایین می آید. ظاهرا برخی افراد عادت کرده اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره بینند هر چند به قیمت ضربه زدن به روح و روان جامعه باشد.

* در مواردی مانند قیمت ارز و طلا صرفا وابسته به متغیرهای درونی نیست بلکه از متغیرهای بیرونی اعم از اقتصادی، سیاسی نیز هست. بیاد داریم بعد از پایان جنگ تحمیلی بلافاصله قیمت های ارز و سکه سقوط کردند.

* همچنین اگر از نقش دولت می پرسید و عده ای این نقش را نمی خواهند ببینند  باید گفت که طی ۳ سال گذشته در حالیکه عده ای در داخل مشغول تخریب بودند، دولت در کنار مردم، ضمن مقاومت در برابر فشارهای ترامپ، براساس یک سیاست مقاومتی مانع از وقوع برخی پیش بینی هایی که درباره آن شنیدیم از جمله ابرتورم یا ونزوئلایی شدن شده است.

*این مقاومت دولت و مردم ایران علیرغم فشار بر معیشت و زندگی مردم و سخت شدن امورات روزانه مردم، در حالی است که عده ای هیچگاه نمی خواهند ببینند و بیان کنند. با فشارهای بی نظیر و در یک جنگ نابرابر اقتصادی ایران نه دچار تورم و فروپاشی شد و نه شبیه برخی کشورهای از هم پاشیده منطقه شد.

*{ در باره چگونگی هزینه کرد مبلغ یک میلیارد یورو مقابله با کرونا قرار دهید } بانک مرکزی ۷۰ درصد از یک میلیارد یورو یعنی مبلغی حدود ۷۶ میلیون یورو را تخصیص داده است.

*امروز کشورمان با تولید نزدیک به ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز خودکفا شده و مصرف ما کمی بیش از ۷۰ میلیون لیتر است، بنابراین این اعداد بزرگ و مهم به خوبی‌ نشان دهنده تحولات و اتفاقات مهمی هستند که در حوزه فرآورده‌های نفتی محقق شده است که اگر این سرمایه‌گذاری در زمان لازم انجام نمی‌شد، در شرایط فشارهای تحریم‌ها برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، کشور با بحران عمیقی روبرو می‌شد که وابستگی در بحث بنزین و بدون استفاده ماندن میعانات گازی از جمله مهم‌ترین آن‌ها بود.

*{ در پاسخ به این پرسش که فردا دولت آمریکا تغییر می‌کند، برخی از نزدیکان بایدن معتقدند او به برجام بر خواهد گشت آیا ایران به مذاکرات جدید تن خواهد داد} تمرکز ما در حال حاضر به احیای کامل برجام از سوی همه طرف های توافق است. و انتظار داریم که تمرکز دولت جدید آمریکا هم بر جلب اعتماد ایران از راه انجام کامل و فوری همه تعهداتش باشد.

*{ در پاسخ به این پرسش که نقدهایی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌شود} در هیچ دوره ای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی و غیرکارشناسی مواجه نبوده ایم. از اتهام فروپاشی نظام تا پنهان کردن ارز  به خاطر انتخابات بایدن و یا درست کردن زمین سوخته برای دولت آینده.

*متاسفانه توجه نمی کنند که اظهاراتی از این دست موجب بیاعتمادی به حاکمیت و نظام می شود این حجم و نوع از اظهارات با هیچ دوره ای در زمان ارائه بودجه به مجلس قابل مقایسه نیست و کسری بی اعتمادی های ناشی از این اظهارات را در سرمایه اجتماعی نمی توان جبران کرد.

*امروز هم آنچه در تبلیغات پیرامون لایحه بودجه می شنویم به همین سیاق است و بدون اینکه از تغییری مثبت برای اقتصاد کشور، مردم در بودجه شنیده شود با یک سری الفاظ اتهامی و شعارها روبرو هستیم. 

*برخی می‌گویند این بودجه مغشوش و نامتوازن است و از روی بوجه سال‌های قبل کپی شده و دولت تنها برای تهیه آن نیم ساعت زمان گذاشته است. بودجه سنوات قبل هم مصوب مجلس است و بسیاری از همین آقایان که به دور از انصاف چنین حرف هایی را مطرح می کنند در سابق هم نماینده مجلس بوده اند و در تصویب بودجه سنوات قبل هم نقش داشتند. اگر این بودجه کپی بودجه های قبلی است چرا در سنوات گذشته به بودجه مغشوش رای دادند؟

*کلیات بودجه نیز در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و نمایندگان نیز با بررسی همه جوانب به این نتیجه رسیده اند.بودجه جای شعار نیست، بودجه جای عدد و رقم و حرف کارشناسی است و متناسب با واقعیت ها، محدودیت ها و ظرفیت های کشور است.

*در جایی عنوان شده که بدون دخل و خرج مشخص بودجه نوشته شده است. تعجب می‌کنم که حتی به مفاد احکام بودجه هم توجه نکرده اند و صرفا به اعداد جداول بسنده شده. 

* وقتی به صراحت در متن بند «و» تبصره ۲ مصادیق مصرف ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت مواردی چون متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، رد بدهی دولت به تامین اجتماعی، پاداش پایان خدمت، رتبه بندی معلمان و... از چهار محل حق الامتیاز، واگذاری سهام، واگذاری طرح تملک و واگذاری اموال و دارایی های غیر منقول ذکر شده چگونه می توان پنهان کاری کرد؟ و اگر پنهان کاری است چرا کمیسیون تلفیق در قالب بند «و» تبصره (۱) الحاقی بابت تسویه بدهی های اشخاص حقیقی و حقوقی مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل تحویل نفت خام حکم مشابه نوشته است و یا در قالب الحاقی تبصره (۲) مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان حکم مشابه برای تسویه مطالبات تصویب نموده است.

* بارها تاکید کرده ایم که برآورد ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز به منزله اعلام شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران و بازگشت اروپا و آمریکا به تعهدات برجامی خود است که عجیب است آنرا تسلیم شدن در برابر نظام سلطه خوانده اند. دولت بارها تاکید کرده باید به بازار نفت بازگردد و سهم خود را در اوپک حفظ کند.  این در حالی است با افزایش نرخ تسعیر خودشان ۳۰ هزار میلیارد تومان به وابستگی بودجه و نفت افزوده اند.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی دولت از رفتار رئیس جمهور جدید آمریکا با ایران} این سوال را که آیا دولت آقای بایدن اراده ای برای تغییر سیاست های گذشته دارد یا نه، باید از دولت جدید آمریکا بپرسید.

سیاست فشار بر ایران که دولت ترامپ در این سالها دنبال کرده، شکست خورده 

* بایدن و تیم وی در دوران مبارزات انتخاباتی و نیز بعد از پیروزی در موقعیت های مختلف مطالب در رابطه با بازگشت به برجام بیان کرده اند. اما این مواضع تا زمانی که روی زمین با لغو تحریم‌ها ذیل تعهدات برجامی آمریکا همراه نشود از نظر ما فاقد ارزش است. 

* تا جاییکه به ما مربوط می شود، سیاست فشار بر ایران و توطئه هایی که دولت ترامپ در این سالها دنبال کرده، شکست خورده و هیچ راه عاقلانه ای جز کنار گذاشتن این روش پرهزینه برای آمریکا و مخاطره آمیز برای صلح و امنیت وجود ندارد. 

*مشخصاً وزیر خارجه آمریکا در آخرین روزهای دولت ترامپ در حال تلاش برای سنگ اندازی بر سر راه اصلاح سیاست های ورشکسته چهار سال اخیر است اما ما نگران این موضوع نیستیم چون اگر دولت بعدی آمریکا اراده ای واقعی را برای تصحیح این اشتباهات داشته باشد، می تواند از افتادن به این تله های کودکانه امتناع کند و کاری را که برای منافع مردم آمریکا و منطقه درست است، انجام بدهد.

واکنش به جنجال غربالگری

*{ در خصوص موضع دولت به مطرح شدن موضوع حذف بودجه غربالگری }  دیدگاه‌های مطرح شده در خصوص غربالگری ژنتیکی ناشی از عدم اطلاع و تحلیل های غلط بی مبنا صورت می گیرد. غربالگری یک استراتژی برای پیشگیری از بروز چالش های پزشکی و زیستی برای خانواده ها و جامعه است. 

* یکی از شاخص های نظام سلامت پویا و متعهد به مردم توجه به غربالگری است. یکی از افتخارات این دولت توجه به غربالگری شنوایی و بینایی در میان کودکان است. من در دوران وزارت رفاه، حتی دنبال انجام غربالگری آلزایمر از طریق صندوقهای بازنشستگی بودم. چون که همه نوعِ غربالگری،  برای پیشگیری و زندگی بهتر انسانها در آینده است و هدف اول و آخر غربالگری، ایجاد جامعه ای با افراد سالم است.

*غربالگری ژنتیکی که اخیرا درباره آن مباحث بعضا عجیبی هم در یک برنامه تلویزیونی مطرح شده، یک راهکار برای عدم تحمیل هزینه های روحی و روانی، اقتصادی و اجتماعی است و کاربردهای چندگانه دارد.

* به نظرم این افراد برداشتهای نادرستی از مفهوم غربالگری دارند. چون غربالگری به عنوان یک وظیفه اخلاقی و انسانی برای دولتها در نظر گرفته شده است. تصویب برنامه غربالگری ژنتیکی نیز با هدف پیشگیری از معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیک در کشور ما به سال ۷۶ باز می گردد. از سال ۹۴ هم دولت ، مشاوره ژنتیک برای افراد معلول تحت پوشش توانبخشی را اجرا کرد.

*در مجموع از سال ۹۴ تا ۹۸ برای تعداد ۷۱ هزار و ۵۹۲ فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مشاوره ژنتیک انجام شده است. در راستای همین برنامه، از سال قبل، پروژه " شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده های دارای معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰ " با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک در خانواده های دارای معلول تحت پوشش سازمان در دست اقدام میباشد. 

* با اجرای این پروژه تا کنون، ۲۲۲خانواده دارای ۵ معلول و بیشتر ، مشاوره ژنتیک شده اند و برای ۱۸۴ مورد هم آزمایشات ژنتیکی درخواست گردیده است. همچنین، ۹۵۶ خانواده دارای ۴ معلول، مشاوره ژنتیک شده اند. در حال حاضر ۲۸۴ مرکز دولتی و غیر دولتی داریم. اتفافا ما نیازمند منابع مالی بیشتری برای این غربالگری هستیم و قطعا باید از خانواده های کم درآمد و دارای معلولیت حمایت کنیم.

*{در پاسخ به این سوال که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت پیش بینی کرده برای ۲۵ گزارشی که سازمان نظارت بر صدا و سیما تهیه می‌کند ۳ میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان بودجه پرداخت  کند و آیا این بودجه در تنگنای اقتصادی توجیه دارد}  اول اینکه بودجه تنظیمی دولت، بودجه ای است مبتنی بر عملکرد. در واقع این اطلاعات از پیوست شماره ۴ لایحه بودجه که مربوط به بحث بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و احصاء برنامه ها و سنجه های عملکرد دستگاه های اجرایی است، استخراج می شود. 

* فلسفه اطلاعات پیوست مذکور، تفکیک کل هزینه های هر دستگاه (اعم از پرداخت حقوق و مزایا، هزینه های اداری ، قراردادها ، هزینه های رفاهی و بیمه ای ، هزینه پشتیبانی ، هزینه آب و برق و سوخت و غیره )  بر حسب برنامه های اصلی ‌آن دستگاه است . به عنوان نمونه هزینه تولید هر گزارش نظارتی در صدا و سیما به معنای کل هزینه هایی است که در تهیه هر گزارش لحاظ می شود. 

* به عبارتی تهیه گزارش نظارتی به عنوان یکی از فعالیتهای اصلی صدا و سیما در آنجا ذکر شده و بخشی از هزینه‌های پرسنل  و هزینه های اداری ، پشتیبانی  آن سازمان، صرف تولید آن فعالیت می شود. 

*شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی ، تنها نهاد نظارتی بر صدا و سیما است. این شورا متشکل از " سیما" ، "صدا" و" خبر و برنامه های سیاسی " است. تعداد گزارش های تهیه شده در شورای نظارت ، در طول یکسال بالغ بر ۲۰۰ عنوان گزارش است. البته نمایندگان رئیس محترم جمهور در طول این ۷ سال، انتقادات جدی به ساختار فعلی و رویکرد شورا داشته‌اند و همواره نسبت به انفعال این شورا به خصوص محدود بودن آن به نظارت پس از پخش و عدم تحقق اختیارات نظارتی آن، منتقد بوده‌اند و مکاتبات متعددی هم در این باره داشته اند.

* در مقابل نیز به دلیل این انفعال و اینکه نظارت شورا نه تنها استصوابی نیست بلکه استطلاعی هم نیست، به همین علت، بر این باوریم که بازنگری در ساختار شورای نظارت از طریق لایحه قانون خط مشی مدیریت و نظارت صدا و سیما، مهمترین اقدام ضروری است.

* دولت همواره بر این اعتقاد بوده است که اگر این نظارت درست انجام بشود، به نفع کل جامعه است و ما امیدواریم که این شورا، کارآمدی و اثرگذاری خود را به دست آورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.