به گزارش خبرگزاری تسنیم در متن این نامه آمده است: اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل صنفی تحت پوشش اتاق بازرگانی ایران، به وسیله اعضا خود مسوولیت واردات و تامین بخش عمده‌ای از نهاده‌های دامی به کشور را به عهده دارد و لازم می‌داند نظر و درخواست خود را به محضر شما برساند.

سال‌هاست دولت برای تامین غذای مردم از طریق تخصیص ارز ارزان اقدام کرده و در سال ۹۷ با تعیین مبلغ ۴۲۰۰ تومان برای دلار، امید بر این بود که ارز تک نرخی شده و در بازار با ایجاد رقابت کالای ارزان‌تری به دست مردم برسد و در سال‌جاری نیز با همین دلار ۴۲۰۰ تومانی ترجیحی به ۵ قلم کالای اساسی موافقت شد که نسبتا موفق هم بوده است. ولی از آنجا که با وجود تورم و گرانی یکباره نرخ ارز در بازار آزاد به‌تبع تشدید تحریم‌ها و درآمد محدود اکثریت جمعیت کشور، عملا مزایای ارز مزبور بر‌خلاف اهداف دولت نصیب اقشار مرفه جامعه شده و سفره مردم دهک‌های پایین مستمرا کوچک و محدودتر شده است. اتحادیه بارها مخالفت خود را با واگذاری ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌های دامی اعلام کرده است.

هم اکنون نیز با ارائه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس مجددا با تاکید، درخواست حذف ارز ترجیحی و تک نرخی کردن کامل ارز را در بودجه از شما داریم و صریحا اعلام می‌کنیم وجود ارز ترجیحی و رانت حاصل از آن تا رسیدن به دست عموم مردم دستخوش عوارض بسیاری می‌شود و نهایتا محصول تولیدی ارزان در دسترس قرار نمی‌گیرد.

تاوان ناملایمات ایجاد شده در بخش تامین و تولید و مصرف، به سهولت بر دوش واردکنندگان تحمیل می‌شود، حال آنکه برنامه‌ریزی و سیاست گذاری و تخصیص ارز و توزیع نهاده در اختیار دولت است. هرچند رانت موجود در ارز ترجیحی افرادی ناآشنا به این حرفه را صرفا برای استفاده از منافع آن جذب می‌کند ولی بخش عمده‌ای از نهاده وارداتی با نرخ‌های مصوب و از کانال‌های قانونی، تحت نظارت سازمان‌های ذی ربط عرضه شده و به فروش رسیده‌اند.

در شرایط موجود تخصیص ارز ترجیحی و مراقبت از فعل و انفعالات آن، ده‌ها نهاد و ارگان نظارتی و حکومتی را درگیر کرده و ضمن ایجاد بدبینی در میان عموم، دستاورد مطلوبی نیز در اهداف تعیین شده نخواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می‌شود دولت ضمن حذف ارز ترجیحی از این حرفه، با تشکیل اتاق فکر متشکل از اقتصاددانان و استادان علوم‌اجتماعی برای اختصاص یارانه لازم به قوت مردم و امنیت غذایی جامعه راه‌حل‌های دیگری غیر از طریق ارز ترجیحی تمهید کند.