ظریف: دیپلماسی اقتصادی نیازمند همکاری همه ارکان کشور است

محمد جواد ظریف در  جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سوال فرهاد بشیری درخصوص این که چرا دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه جدی گرفته نمی شود؟ بیان کرد: بحث دیپلماسی اقتصادی مساله پیچیده ای است که نیازمند همکاری همه ارکان کشور به ویژه دولت و مجلس می باشد. بنده امروز برای توضیح به مجلس نیامده ام بلکه برای درخواست کمک به مجلس آمده ام، ساختار وزارت خارجه از سال ۱۳۶۶ به ساختار منطقه ای تبدیل شد در ساختار منطقه ای معاونت اقتصادی وزارت خارجه که در کنار معاونت سیاسی قرار داشت کنار گذاشته شد. هدف این بود تا روابط با کشورها در یک معاونت متمرکز شود که این فلسفه درست بود اما واقعیت این است به خاطر حجم فشارهای سیاسی و امنیتی که بر روی وزارت خارجه وارد بود طبیعتا دستگاه دیپلماسی و معاونت منطقه ای به مسائل سیاسی و امنیتی گرایش پیدا کرد.

وی  اظهار کرد: با توجه به فشارهایی که در وزارت خارجه وارد شد بحث اقتصاد به موضوع ثانویه در وزارتخانه تبدیل شد در زمان وزارت دکتر خرازی با توجه به این که سیاست دولت این بود که سیاست خارجه باید به کمک اقتصاد بیاید مجددا معاونت اقتصادی ایجاد شد اما همزمان معاونت منطقه ای حفظ شد و این مساله باعث درگیری بین معاونت اقتصادی و معاونت منطقه ای شد.

وزیر امور خارجه  تصریح کرد: در دوران بنده نیز بر اساس پیشنهاد مجلس و هم فکری که با کمیسیون اقتصادی مجلس شکل گرفت قرار شد تا معاونت اقتصادی مجددا احیا شود و ما بر همین اساس کل ساختار وزارت خارجه را به هم ریختیم تا از ساختار منطقه ای به ساختار موضوعی بازگشته و یک معاونت اقتصادی و یک معاونت سیاسی را ایجاد کرده تا اقتصاد نیز هم سطح مسائل سیاسی و امنیتی قرار گیرد.

ظریف در ادامه بیان کرد: ما با سابقه ترین سفیر خود را که هم در آفریقا هم در اروپا و هم در آسیا فعالیت داشت را به عنوان معاونت اقتصادی قرار دادیم. در کنار اقدامات ساختاری نیز اقدامات انگیزشی را نیز دنبال کردیم و به نمایندگی های خود اعلام کردیم که از این پس براساس دستاوردهای اقتصادی آنها را بررسی می کنیم. همچنین آموزشهای اقتصادی را برای کارمندان گذاشتیم در ۸ سال گذشته جهت گیری وزارت خارجه از جهت گیری صرفا سیاسی و امنیتی به یک جهت گیری اقتصادی در کنار سیاسی امنیتی تبدیل شده است. ما نمی توانیم واقعیت ها را در کشور نادیده بگیریم چرا که بسیاری از فشارها بر کشور سیاسی امنیتی است. اقدامات ما در زمینه دیپلماسی اقتصادی ناموفق نبوده است اما آن قدری که ما انتظار داشتیم موفقیت آمیز نیز نبوده و نیازمند آسیب شناسی است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: رئیس مجلس پیشنهاد دادند تا وزارت خارجه متولی کل روابط خارجی باشد که این امر هم مزایایی دارد هم معایبی. امروز وزارت خارجه مسئولیت روابط خارجی را ندارد. بلکه فقط مسئول سیاست خارجی است. نقش وزارت خارجه در روابط اقتصادی خارجی فقط نقش تشویق گر است دستگاه ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی سیاستهای خود را دنبال می کنند و هر گاه به مشکل برخوردند به سراغ وزارت خانه می آیند ما صرفا مسئول حل مشکل شده ایم نه مسئول جهت دهی و هماهنگی در این حوزه. بنده معتقد هستم که نباید تمام روابط اقتصادی خارجی هم به وزارت خارجه سپرده شود. چرا که مسئولیت سنگینی است بلکه وزارت خارجه باید اختیاراتی داشته باشد تا بتواند روابط اقتصادی خارجی را هماهنگ کند. اکنون ما این اختیار را نداریم و فقط می توانیم گروکشی کنیم که بنده با این اصل مخالف هستم.

ظریف افزود: ما باید راهکاری پیدا کنیم که کل سیاست خارجی را هماهنگ پیش ببریم اکنون ما یک بانک اطلاعاتی برای خارجی ها از امکاناتی که در داخل کشور داریم و یک بانک اطلاعاتی برای فعالان اقتصادی از امکاناتی که در خارج وجود دارد، ایجاد کرده از سوی دیگر تهاتر را به عنوان یک راهکار برای افزایش تولید و شکست تحریمها دنبال می کنیم. روابط با همسایگان را نیز با جدیت دنبال می کنیم افزایش تبادلات با همسایگان و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در اولویت کار ما قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.